Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etiketterböckerlitteratur
Läst 135 ggr
Magi-cat
6

Astrid Lindgren 113 år

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Astrid Lindgren föddes 14 november 1907 i Vimmerby. Hon skulle blivit 113 år idag och vi säger grattis Astrid och TACK för allt du gjort för världen! 🍀💗🤗🌟🎵📚👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦🌸🐱🌼

Förutom alla hennes fantastiska böcker engagerade hon sig också i kampen för barns rättigheter, mot kärnkraft och för djurskyddet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Astrid_Lindgren

”Jag vill skriva för en läsekrets som kan skapa mirakel. Barn skapar mirakel när de läser.”

Vilka är era favoritcitat av Astrid?

bild från pixabay.com, Bullerbyn

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Månglädje]
5

Jaaaa heja Astrid gudars vilken underbar person henne älskar alla och tänk vad hon gav oss kära värld hon gav oss MER än allt ❤️❤️❤️

GRATTIS bästa Astrid Lindgren, jag hoppas du sitter där uppe i Nangilima och ser hur vi alla älskar dig för tänk vad du gav och vad du fortfarande ger genom dina böcker och filmer du är för alltid bäst ❤️❤️❤️

[Månglädje]
3
Staffan
4

”Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv.”

Astrid Lindgren i en debatt om barns rättigheter i ’Husmodern’, 1948.

// Staffan

DesK
2

Grattis till Astrid Lindgren! 💐🎉 Pippi, Emil och Ronja rövardotter om jag måste välja några.

/Désirée

Magi-cat
3

"”Jag ogillar allt indelande av människor efter nationer och raser, all sortens diskriminering mellan vita och svarta, mellan arier och judar, mellan turkar och svenskar, mellan män och kvinnor. Ända sedan jag var så stor att jag kunde börja tänka självständigt har jag tyckt illa om det blågula fosterländska storsvenska, allt det där om ‘kommer någon våra fjäll för nära, då mulnar det i Svitjod’, det förefaller mig lika avskyvärt som Hitlers tyska nationalism. Någon patriot har jag aldrig varit. Vi är alla människor – det har varit mitt speciella patos här i livet.”
— Astrid Lindgren."

Magi-cat
2

Från Astrid Lindgrens värld:

"”Har jag lyckats förgylla en enda dyster barndom så är jag nöjd”, sa Astrid Lindgren en gång.
I dag på årsdagen av Astrid Lindgrens födelse sänder vi henne en tacksam tanke för den kulturskatt hon skapat och som vi alla har möjlighet att föra vidare till våra barn och barnbarn."