Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etiketter: övrigtspråk
Läst 32 ggr
Magi-cat
3

Arga bibliotekstanten roar och lär

Har ni sett Arga bibliotekstanten på Instagram? Där lägger hon in bilder på skyltar med språkliga missar där budskapet kan bli något helt annat än tänkt.

Syftet är i första hand att roa, men också att man ska lära sig något eller få sig en tankeställare.

Viktigt är också att man inte ska skratta ÅT någon som skrivit fel, utan tänka efter hur en mening kan förändras bara genom en särskrivning eller ett skiljetecken som hamnat fel.

Hon säger sig också ha en ganska tillåtande inställning när det gäller HUR man skriver, det viktigaste är att göra sig förstådd.

Men, säger hon, det finns gränser : "Sen är jag allergisk mot när man skriver dem istället för de, så det får folk gärna sluta med"

https://sprakbruk.fi/intervju/fem-fragor/arga-bibliotekstanten-sylvass-influencer-men-ingen-sprakpolis/?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

På sitt Instagramkonto lägger Arga bibliotekstanten upp bilder på bland annat skyltar, annonser och lappar med språkliga vurpor som ger budskapet en annan…
Carmarino
3

Har följt henne länge. Många roligheter där. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Loris M
3

Följer också henne. Hon är väldigt underhållande. 😄

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Sindri
2

Jag följde henne länge för några år sedan och sparade ner en massa roliga saker. Det var inte bara skyltar då. Jag är lite allergisk mot sociala medier, det är nödvändigt ibland, men vid Insta, X och Tiktok är det stopp.