Minna Canth-dagen, jämställdhetsdagen
Heja Finland som har en allmän flaggdag för jämställdhet!🌺
Flaggdagen den 19 mars kom till som minne av Minna Canth, journalisten som kallats den finländska feminismens moder, som lyfte fram arbetarnas och kvinnornas ställning och som dessutom etablerade realismen i den finländska litteraturen.
"Citat: Minna Canth ville förbättra och höja kvinnans ställning, men därjämte hela den fattiga folkklassens liv. Hon ville kämpa för alla förtryckta och hon stred med det vapen, som naturen själv lagt i hennes hand. Hon hade fått en underbar förmåga att tala rakt till människornas hjärtan, och för att kunna höras av hundrade och tusende, för att kunna öppna allas ögon till att se den orättvisa, som svaga och fattiga fingo lida, skrev hon sina böcker. Och i varje bok känner man slagen av hennes stora, varma hjärta, varje bok är som skriven med hennes eget hjärteblod. (Setälä 1910 s. 57-58)"
En remarkabel kvinna.
Läs mer och se en liten film på två minuter om Minna Cant:
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/03/19/minna-canth-kampade-for-jamstalldhet
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Minna Canth-dagen idag! 🌹
Här är tio frågor om Minna Canth.
Vilka fantastiska kvinnor det finns/har funnits!
Från en av frågorna:
"I Kuopio fick Canth snabbt kontakt med vad som senare kom att kallas Kuopios kvinnointelligens. Det var en grupp på fem bildade, medvetna kvinnor som regelbundet träffades för att diskutera tankar och idéer. Genom sina ställningstaganden och sin verksamhet påverkade de i språk-, skol-, nykterhets- och kvinnofrågor. Det var t.ex. tack vare denna grupp som frågan om kvinnors rösträtt togs upp i riksdagen redan 1897.
Hon var aktiv i olika föreningar och ofta samlades andra författare och samhällsintresserade hemma hos henne i Kuopio för att umgås och diskutera aktuella frågor."
💖💐🥳👑
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
💖
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Idag är flaggdagen för Minna Canth, jämställdhet och feminism!
"I dag firas Minna Canth-dagen, eller jämställdhetsdagen.
Minna Canth var en finländsk författare som lyfte fram arbetares och kvinnors situation.
Hon var en av de viktigaste finländska författarna under 1800-talet och etablerade realismen i den finska litteraturen. Canth kallas även för den finländska feminismens moder."
🤍💙🤍💃🏻🌞
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jättebra att flagga för kvinnor och jämställdhet!!! 💐🌞🌷🌟
Minna Canthdagen 2026!
Från Finlands svenska Marthaförbund:
"Idag uppmärksammar vi Minna Canth-dagen och kvinnan som påminde oss om att samhället inte är statiskt, att allt faktiskt går att förändra!
Minna Canth kämpade för kvinnors ställning och för de mest utsatta i samhället. Hon lyfte orättvisor och banade väg för många kvinnor efter henne.
Bara två år efter hennes död, 1899, grundades martharörelsen. Arbetet tog då en ny form, men riktningen var densamma. Genom kunskap, gemenskap och vardagliga handlingar har marthorna fört förändringen vidare. Att alla har en rätt till en värdig vardag. Att laga mat av det som finns. Att ta hand om sin ekonomi. Att odla, spara och stärka varandra.
Det kan verka smått. Men det är så förändring får fäste i vardagen.
På Minna Canth-dagen vill vi påminna oss om att förändring alltid är möjlig. För över hundra år sedan gick det - och så också idag! "
Mycket bra!! 🤍💙🤍