Kläder; textil; naturmaterial

Gudrun Sjödén!

2016-10-08 07:49 #0 av: Magi-cat

"Gudrun Sjödén har klätt kulturtanten i 40 år. Det är hon stolt över. Men någonting håller på att hända med tanten, tycker hon. ”Jag har gått och väntat på att de intellektuella värdena ska skattas högre”, säger hon."

http://www.svt.se/kultur/gudrun-sjoden-vantar-pa-fler-kulturtanter

Många läckerheter i färg och mönster här:

http://www.gudrunsjoden.com/se

Hjärta "Det enda värdiga och anständiga sättet att stoppa asylansökningar är att stoppa krigen." (Wisti)

Anmäl
2016-10-08 15:28 #1 av: NeferNefer

Jag älskar Gudrun Sjödéns kläder!!! KärMen tyvärr hittar jag aldrig något för mig när jag går till butiken ... endera dagen är det nog min tur!

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-10-17 10:57 #2 av: Magi-cat

Ser mysigt ut:

http://www.gudrunsjoden.com/se?utm_source=facebook&utm_medium=facebook&utm_campaign=2016_winter_skokampanjenv41_se

Hjärta "Det enda värdiga och anständiga sättet att stoppa asylansökningar är att stoppa krigen." (Wisti)

Anmäl
2016-10-17 16:57 #3 av: NeferNefer

Vilka superhärliga kläder Kär

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-12-01 20:41 #4 av: Magi-cat

Tulpantunika i eko-bomull:

http://www.gudrunsjoden.com/se/klader/2016_autumn/inspiration/tunika-jubilee?utm_source=facebook&utm_medium=promotedpost&utm_campaign=2016_christmas_tulpantunikan_se

Anmäl
2016-12-02 12:31 #5 av: NeferNefer

Jättefin Kär

Anmäl
2016-12-14 14:15 #6 av: Magi-cat

Klappfest hos Gudrun.

Färgrikt och kul! Kär

http://www.gudrunsjoden.com/se/klader/2016_autumn/inspiration/klappfest-hos-gudrun?utm_source=facebook&utm_medium=facebook&utm_campaign=2016_christmas_giftgivingv50_se

Anmäl
2016-12-27 11:13 #7 av: Magi-cat

Sån vill jag ha! /vinterrean) Fransar och tofsar och mycket färger, extra allt!Kär 

http://www.gudrunsjoden.com/se/klader/2016_wintersale/offers/50-70-rabatt

http://www.gudrunsjoden.com/se

Anmäl
2017-01-07 09:34 #8 av: NeferNefer

Finfina grejor!!! Kär

Anmäl
2017-01-08 07:33 #9 av: Magi-cat

Om jag orkade skulle jag fynda bland allt färggrant fint. Kär

http://www.gudrunsjoden.com/se/klader/2016_wintersale/offers/gudruns-lyckodag?utm_source=facebook&utm_medium=promotedpost&utm_campaign=2016_winter_luckydayjanuary_se

Anmäl
2017-01-29 09:57 #10 av: Magi-cat

Kattkollektionen! SkrattarKärKatt

http://www.gudrunsjoden.com/se/klader/2016_wintersale/inspiration/coola-katter-pa-skon-trika

Anmäl
2017-01-29 11:44 #11 av: NeferNefer

Nämen!! FörskräcktNu måste jag ju handla kläder!! HjärtaKattHjärta

Kulturtanten Nefer skrider till handling Skrattar

Anmäl
2017-01-29 11:46 #12 av: Magi-cat

Tummen upp Då är vi två! SkrattarHjärta

Anmäl
2017-01-29 11:47 #13 av: NeferNefer

KramasFörenta Kulturtanterna skrider till handling!

Anmäl
2017-01-30 17:44 #14 av: NeferNefer

Beställning lagd. I vår är det jag som stolt vandrar gatorna fram klädd som den kulturtant jag är Cool

Anmäl
2017-01-30 18:24 #15 av: Magi-cat

wow! Tummen upp

Anmäl
2017-02-09 09:53 #16 av: Magi-cat

Eko-bomull!

http://www.gudrunsjoden.com/se?utm_source=facebook&utm_medium=facebook&utm_campaign=2017_spring_basicbluev6_s

Just bomull är en av de allra mest besprutade grödorna, så kan det komma fram mer ekologisk bomull är det guld värt!

Anmäl
2017-02-09 10:02 #17 av: NeferNefer

Underbart!! Jag måste i alla fall åka och byta de kläder jag har köpt på Gudrun Sjödén, så jag ska passa på att kolla in de här kläderna också Kär

Anmäl
2017-02-09 10:33 #18 av: Magi-cat

GladHjärta

Anmäl
2017-02-10 18:53 #19 av: NeferNefer

Ja, hm, hela affären var ju full av kläder som jag ville ha ... jag lyckades begränsa mig till ett par fina plagg, tack och lov, men det lär ju bli återbesök Cool

Anmäl
2017-02-10 19:00 #20 av: Magi-cat

#19 Härligt!

Jag fick (pappers)katalogen idag och där är verkligen fullt med saker man vill ha! Mycket färger, influenser från när och fjärran, ekobomull och återvunnen bomull, massor med fint...

Tror det blir en sjal i alla fall...minst...Oskyldig

Anmäl
2017-02-10 19:01 #21 av: NeferNefer

Jag fick också katalogen!!! KärJag har inte vågat börja bläddra i den än, men den ligger på köksbordet och väntar ... 

Anmäl
2017-02-10 19:04 #22 av: Magi-cat

Det är mycket att se...KärGlad

Anmäl
2017-02-10 19:05 #23 av: NeferNefer

Nä, kunde inte hålla mig, men det är ju en helt hopplös katalog att bläddra i. Allt är ju helt underbart, det går ju inte att välja något Vilar huvudet i handenJag måste vinna på lotto, den saken är klar.

Anmäl
2017-02-10 19:29 #24 av: Magi-cat

Ja, det svåra är ju att välja mellan allt underbart!Yrar

Priserna har jag inte tittat på än. SkrattarVädrar pengar

Anmäl
2017-02-11 11:05 #25 av: NeferNefer

Nej, priser har jag inte heller kikat på, men jag tror jag har ett hum efter att ha besökt affären igår. Tummen upp

Anmäl
2017-04-20 08:34 #26 av: NeferNefer

Tack och lov att jag har börjat handla kläder hos Gudrun!! Nu har jag inte längre samma problem med vad jag ska ta på mig. Jag slänger bara på mig något av plaggen från Gudrun och så blir det bra. Underbart Kär

Anmäl
2017-04-20 08:36 #27 av: Magi-cat

Underbart! Kär Kombinationerna blir alltid så snygga!

Önskar jag hade närmare till någon stad med affär. 

Anmäl
2017-04-20 08:41 #28 av: NeferNefer

Ja, det är en fördel att ha en affär inom räckhåll. Det blev katastrof när jag beställde på nätet, fast jag följde måttabellerna. Kläderna satt som tält på mig ... 

Anmäl
2017-04-20 08:48 #29 av: Magi-cat

Ojdå...Ja, det är något helt annat att prova på plats...

Anmäl
2017-04-20 09:13 #30 av: NeferNefer

Precis Tummen uppPlus att då kan jag få syn på plagg som jag inte ens visste om innan ... Förlägen

Anmäl
2017-05-11 11:05 #31 av: Maria

Åh jag som egentligen inte gillar att handla kläder bara älskar Gudrun Sjödén och jag har numera några favoritplagg som jag bara älskar.

Jag har dessutom ett oanvänt presentkort så jag väntar bara på en solig dag för nästa besökGlad

/Maria

Anmäl
2017-06-14 08:08 #32 av: Magi-cat

Pigga prickar och ekobomull hos sommar-Gudrun:

http://www.gudrunsjoden.com/se/klader/produkter/inspiration/prickig-hogsommar?utm_source=facebook&utm_medium=facebook&utm_campaign=2017_summer_highsummerv23_se

Anmäl
2017-06-14 15:13 #33 av: NeferNefer

Fint Kär

Anmäl
2017-06-14 17:50 #34 av: Magi-cat

De här också, med inspiration från indiskt hantverk Kär

http://www.gudrunsjoden.com/se/klader/produkter/inspiration/det-indiska-hantverket

Anmäl
2017-09-14 10:32 #35 av: Magi-cat

20 år på webben med alla kulturtanters Gudrun Sjödén!SkrattarKär

https://www.gudrunsjoden.com/se?utm_source=facebook&utm_medium=promotedpost&utm_campaign=2017_web20yrs_lisav37_se

Anmäl
2017-09-14 10:33 #36 av: NeferNefer

Tjohooooo! Heja Gudrun Sjödén!! BlommaTårta

Anmäl
2017-09-14 10:34 #37 av: Maria

Jag vari butiken här i Göteborg i tisdags. Jag älskar att bara gå in där och njuta. Jag behöver inte alltid handla.

/Maria

Anmäl
2017-09-22 18:30 #38 av: Magi-cat

Nostalgiplagg - Gudrunfavoriter under 20 år!Kär

https://www.gudrunsjoden.com/se/kategorier/produkter/offers/gudruns-lyckodag

Anmäl
2017-09-22 19:29 #39 av: NeferNefer

Kär

Anmäl
2017-11-08 16:30 #40 av: Magi-cat

Gudrun Sjödén har fått pris för "Bästa internationella tillväxt"!

https://www.habit.se/article/view/565961/tillvaxtpris_till_gudrun_sjoden#

Grattis! PokalBlomma

Anmäl
2017-11-08 16:46 #41 av: NeferNefer

Hurra! Heja Gudrun Sjödén! KärPokalBallong

Anmäl
2017-11-20 08:14 #42 av: Magi-cat

Naturnära jul: Kär

https://www.gudrunsjoden.com/se?utm_source=facebook&utm_medium=facebook&utm_campaign=2017_christmashome_startv46_se

Anmäl
2017-11-20 08:22 #43 av: Maria

Jag väntar på en beställningSkämtar från julkollektionen men jag minns inte vad det var jag beställde haha

/Maria

Anmäl
2017-11-20 08:25 #44 av: NeferNefer

Men vilka helt otroligt fina kläder!! Kär

Anmäl
2017-11-20 08:34 #45 av: Magi-cat

Berätta sedan, Maria! Glad

Jag vill ha allt! Skrattar

Anmäl
2017-11-20 09:03 #46 av: NeferNefer

Jag vill också ha allt Kär

Anmäl
2017-11-20 09:15 #47 av: Maria

Jag ska berätta haha

/Maria

Anmäl
2017-11-20 09:19 #48 av: Maria

Idag har jag på mig en topp från Gudrun, en kofta, halsduk och ett halsband, också Gudrun. Känner mig som en tant haha.

/Maria

Anmäl
2017-11-20 09:30 #49 av: Magi-cat

Jag är säker på att du är jättefin, Maria! Glad

Anmäl
2017-11-20 11:51 #50 av: NeferNefer

La Kulturtant Maria! Voilà!

Anmäl
2017-11-21 17:34 #51 av: Maria

Denna blev det haha. Jag hade helt glömt.

/Maria

Anmäl
2017-11-21 17:53 #52 av: NeferNefer

Sååååå fin!!! KärDreglar<-Nefer vill också ha en sån!

Anmäl
2017-11-21 19:21 #53 av: Magi-cat

Ser helskön ut! Kär

Anmäl
2017-11-24 16:51 #54 av: Magi-cat

Tunika "Tango" för att fira Tusen sjöars land!

(Inte riktigt min smak, men tanken är god. Glad)

https://www.gudrunsjoden.com/se/klader/produkter/utvalt/nyinkommet?prod=78403

Anmäl
2017-11-25 07:13 #55 av: Maria

#54 Jag såg den men den är heller inte riktigt i min smak. Lite för stort mönster. Färgerna är ju fina förståsSkämtar

/Maria

Anmäl
2017-11-25 07:16 #56 av: Maria

Jag kollade min garderob och jag har faktiskt snart en GudrunsamlingGlad Man får ju sprida ut handlandet då sakerna kostar en del men som sagt så är det sådan kvalitet så att man har kläderna resten av livet. I alla fall i mitt fall.

/Maria

Anmäl
2017-11-25 07:30 #57 av: Magi-cat

#56 Härligt! Glad Har du handlat i butik eller på nätet?

Anmäl
2017-11-25 07:49 #58 av: Maria

Nästan allt i butik eftersom jag har så nära. Jag har bara handlat två gånger över nätet.

/Maria

Anmäl
2017-11-25 08:08 #59 av: Magi-cat

Mer naturnära jul, så färgstarkt och mysigt!Kär

https://www.gudrunsjoden.com/se/inspiration/produkter/hemmasortimentet/gron-jul-hemma

Anmäl
2017-11-25 08:09 #60 av: Maria

#59 Där var ju min top överstGlad

/Maria

Anmäl
2017-11-25 08:35 #61 av: Magi-cat

Tummen upp Himla fin! 

Anmäl
2017-11-25 08:36 #62 av: Maria

En arbetskamrat till mig beställde en likadanGlad

/Maria

Anmäl
2017-11-26 14:40 #63 av: Maria

Jag har hittat en sida på Facebook som heter "Gudrun Sjödén köp & sälj" Man skickar en förfrågan om tillträde. Trevlig grupp verkar det som och en massa kläder och annat som säljs begagnat.

Bara så ni vetSkämtar

/Maria

Anmäl
2017-11-26 15:15 #64 av: Magi-cat

Tack för tips. Skämtar

Anmäl
2017-12-07 18:50 #65 av: Maria

Nu har jag köpt mitt första begagnade GudrunplaggSkrattar

/Maria

Anmäl
2017-12-07 19:05 #66 av: Magi-cat

Tummen upp Vad blev det? 

Anmäl
2017-12-07 19:11 #67 av: Maria

Annonsen är redan borta men det blev en topp i olika beige mönster. Ganska neutral.

/Maria

Anmäl
2017-12-07 19:15 #68 av: NeferNefer

Tummen upp

Anmäl
2017-12-07 19:19 #69 av: Magi-cat

Fint! Tummen upp 

Anmäl
2018-03-06 17:14 #70 av: NeferNefer

Min kärlek för Gudrun Sjödén har svalnat rätt rejält. 

https://www.svd.se/hon-ser-pa-handstilen-om-nagon-ar-vard-att-anstalla

"Själv tycker Gudrun Sjödén att kvinnor som släpar efter i lön och pension får skylla sig själva."

Anmäl
2018-03-06 19:00 #71 av: Magi-cat

Jomenvisst...Oberörd Det där "skylla-sig-själv"- upplägget är jag rätt allergisk mot och har hon verkligen sagt och menat på det sättet svalnar nog min entusiasm också högst betydligt.

Anmäl
2018-03-06 19:14 #72 av: NeferNefer

Ja, vi är ju bara hemma och bakar bullar och så går vi hem tidigt från jobbet. Såatteee...

https://www.expressen.se/dinapengar/gudrun-sjoden-kvinnor-med-lag-lon-har-varit-bekvama-/

intervjun med SvD:s Jenny Damberg säger hon att kvinnor som inte har hög lön har sig själv att skylla. 

– Det har varit ett himla bullbakande under årens lopp, så att säga. Det har varit väldigt viktigt att man inte har sina barn på dagis för länge och att man inte är frånvarande som mamma. Men de som klagar på att de inte kommer någon vart och att de inte får högre lön eller någon vidare pension, de sitter ju där de gör eftersom de har valt något annat än att satsa på sitt yrke.

Gudrun Sjödén: Kvinnor har varit bekväma 

Kvinnor som har valt att satsa på annat än sitt yrke gör det för att det är bekvämt säger hon. 

– Att gå hem klockan fyra är väl ganska skönt? 

Anmäl
2018-03-06 19:21 #73 av: NeferNefer

Vidare:

"Men hon säger också till SvD att staten kan hjälpa till genom vissa lagar – även om hon tror att människor kan bestämma själva. 

– Som arbetsgivare vill jag ge mina kvinnliga medarbetare på ledningsnivå en rimlig arbetsbörda under småbarnsåren, så att de kan behålla sin position i karriären. Och så småningom en pension som de kan leva bra på"

Och det är ju himla bra att hon gör så, men hon är oförlåtligt naiv om hon inbillar sig att alla kvinnor kan "välja" en sån arbetsgivare, eller att arbetsgivare i allmänhet är lika "snälla" som hon är.

Jag tycker det är okunniga och elaka uttalanden av henne.

Anmäl
2018-03-06 19:53 #74 av: Magi-cat

Det är ju bra om hon drar sitt strå till stacken, och så ska det ju vara, att kvinnor har lika stora möjligheter.  "Rimlig arbetsbörda", ja det ska väl helst alla ha, likaså en pension att leva bra på.

Men alla har inte detta val. Alla dessa val och prioriteringar livet igenom när man gör så gott man kan och gör allt så bra som möjligt (för familjen främst) leder ofta fram till en usel pension. Ska man klandras för det? Förlöjligas att man prioriterat fel? "Valt" fel arbetsgivare?
Det ligger så mycket mer i det här med livet, jobbet och pensionen än att man "väljer" att gå hem redan klockan fyra...

Jag hoppas dock fortfarande att hon inte menar så illa som det låter. Oberörd

Anmäl
2018-03-06 20:14 #75 av: NeferNefer

Det hoppas jag med, men jag tycker det är illa nog att hon inbillar sig att kvinnors låga löner och pensioner är något vi själva har valt.

Jag kommer inte att bidra mer till hennes välstånd med mina surt förvärvade slantar i alla fall. Jag väljer att spara slantarna i stället.

Anmäl
2018-03-06 20:20 #76 av: Magi-cat

Ja, att vi valt dem för att vi vill gå hem klockan fyra...

Allting är betydligt mer komplicerat och mångfacetterat än så. Tänker jag nu på alla dessa kvinnor som slitit ut sig i låglönejobb, riktiga och viktiga jobb!, blir jag arg...Arg

Anmäl
2018-03-06 20:34 #77 av: NeferNefer

Ja ... det känns så otacksamt. Och så elakt. 

Anmäl
2018-03-07 18:08 #78 av: [Monarkism]

Lögner åter igen och Ni går på, jag finner en sorg och åter en handlare jag inte handlat från och lär så aldrig göra . Det är dags att vakna upp  och ta sitt ansvar som människa och sluta att förlita sig på andra <3 

Var rädda om er Hjärta

Anmäl
2018-03-07 18:15 #79 av: Magi-cat

#78 Jag förstår inte riktigt hur du menar, men var rädd om dig också. Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.