Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etiketterfeminismförebilderförfattare
Läst 38 ggr
Loris M
3

Dokumentär om Jane Austen

Tänkte bara tipsa om en dokumentär i tre delar om Jane Austens liv som finns på Svtplay.

Jag tycker att hon är så enastående på så många sätt. Hon var så före sin tid och det är svårt att ta in (för mig) att hon levde på 1700-talet. Redan då utmanade hon normer och hierarkier i samhället om vad kvinnor kan och inte kan göra. Att vara kvinnlig författare och publicerad på den tiden var inte enkelt. Det hörde inte heller till vanligheter att välja författarskapet och tacka nej till ett frieri (och samtidigt tacka nej till ekonomisk trygghet) vid 27-årsåldern. En ålder där hon dessutom redan var "för gammal" för att ingå äktenskap, enligt den tidens normer.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Jane Austen växer upp i en liten engelsk by och börjar tidigt skriva ner berättelser. Ett arbete som kulminerar med det som först många år senare ska komma att publiceras som Stolthet och fördom. I tre delar berättas historien om en kvinna som utmanar samtidens konventioner och som med sitt författarskap ska komma att fullständigt förändra regelboken och återuppfinna den brittiska romanen. En berättelse om beslutsamhet, genialitet och hårt arbete. Del 1 av 3. (Storbritannien, 2024)
Magi-cat
2

#0Låter mycket intressant, tack för tips! 👍📚

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2

Väldigt intressant. Jag tittar på det andra avsnittet just nu och där fick jag lära mig att det är hon som var först med att använda sig av "fritt indirekt tal" (att skriva i tredje person), som vi idag inte kan tänka oss utan. Innan dess skrev man i form av en brevroman, där en person pratar om det hon upplever och gör. Första versionen av "Förnuft och känsla" skrev hon i den stilen men sen ville hon testa en ny teknik och använder sig då av berättarröst. Det här visste jag inte. 🙂

Magi-cat
2

Det visste inte jag heller! Verkligen innovativt!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2

#0:
Tack så mycket för tipset.
Den måste jag titta på. 😀😍👌

HH 🙂

Loris M
2

#4: Jag har sett alla tre avsnitt och tycker att den är jättebra. 🙂 Så synd att hon dog så ung, bara 41 år gammal.