Fredsföreningar protesterar mot årets fredspris
"Norges fredsråd NFR har i år ställt in det traditionella fackeltåget till nobelpristagarens ära. Samtidigt planerar organisationen Lay Down Your Arms flera demonstrationer i Oslo i veckan i protest mot att venezuelanska Maria Corina Machado tilldelas fredspriset."
Även Svenska Freds riktar kritik:
"Även Svenska freds riktar kritik mot fredspristagaren och skriver på Facebook:
”Inte minst väcker hennes okritiska ställningstaganden för Israel, USA:s folkrättsvidriga attacker mot fartyg i Karibien och för en militär intervention av Venezuela en mängd frågor om hur Nobelkommittén gjort sitt val”."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
" Nobelkommitténs sorgliga val av pristagare är en feltolkning av Nobels ord och ger en falsk beskrivning och en skönmålning av Maria Corina Machados gärning, säger John Jones från Lay Down Your Arms."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/protester-mot-fredspristagare-sorgligt-val
Bara att konstatera det sorgliga, ännu ett dåligt val av Nobelpriskommittén.
"María Corina Machado hyllar fortsatt Donald Trump för hans agerande i Venezuela.
– Jag dedikerade priset till president Trump för jag tyckte då att han förtjänade det. Många sa att det var omöjligt att uppnå det han uppnådde den tredje januari. Så om jag tyckte att han förtjänade det i oktober kan ni bara föreställa er vad jag tycker nu. Jag tycker han har visat världen vad han kan"
Hon inte bara dedikerar nobelpriset till Trump, utan hon vill personligen ge det till honom. 😡
Venezuelan opposition leader María Corina Machado told Fox News host Sean Hannity that she’d love to personally give her Nobel Peace Prize to President Donald Trump.
https://www.yahoo.com/news/articles/venezuelan-opposition-leader-tells-hannity-040012728.html
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
"han har visat världen vad han kan"
Säger Fredspristagaren … 😨 Det där "Fredspriset" borde byta namn …
#4: Javisst har han visat världen vad han kan - och det har ingenting med att skapa fred att göra.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Nej, precis, det finns ingenting av fredsskapande i det!
Så kan det gå … 😢
Machado har erbjudit sin fredsprismedalj till Trump.
"Det var oklart om Trump tog emot medaljen. Men under natten till fredag kallar presidenten det för ”en fantastisk gest av ömsesidig respekt”.
En källa uppger för CNN att presidenten kommer att behålla den."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/machado-pa-plats-vid-vita-huset-for-motet-med-donald-trump
#7: Klart han inte kunde motstå att ta emot priset. Skamligt gjort av Machado att ge fredspriset till en man som till och med krigar mot sina egna medborgare. Han är så långt ifrån fred som någon kan komma.
#8 Det är inte klokt, helt sjukt. 😢
Ännu en miss för Nobels fredspris …
#8: Väldigt märkligt…
Hoppas att de till detta år tänker över ordentligt vem de skall ge fredspriset till!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!