Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etikettersamhällsfrågorböckerlitteratur
Läst 24 ggr
Magi-cat
2

Banned books week

Banned Books week 2025 infaller 6-12 oktober.

"Banned Books Week Sverige arrangeras av Dawit Isaak-biblioteket i Malmö och Svenska PEN. Det är ett sätt hålla samtalet om det fria ordet levande och ett kraftfullt försvar för allas rätt att läsa. Boken är ett av de främsta sätten att sprida tankar och idéer. Förbjuds en bok förbjuds även de tankar och idéer den förmedlar. "

https://www.svenskapen.se/banned-books?

Läste just detta från Svenska Barnboksinstitutet: T.o.m. Anna på Grönkulla kan bli förbjuden!

"Under Banned Books Week (6-12 oktober) visar vi på sociala medier några böcker som av olika anledningar förbjudits. Först ut är Anne på Grönkulla av L.M. Montgomery. Succén om självständiga Anne förbjöds i Polen av nazisterna under andra världskriget och även senare när Polen var under sovjetiskt inflytande. Anledningen? Anne ansågs vara alldeles för individualistisk och sågs av de ockuperade som en symbol för motstånd."

Har ni läst Anne på Grönkulla? Den gick även som serie på TV för an massa år sedan har jag för mig.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
2

Jag läste Anne på Grönkulla när jag var liten, och jag tyckte om böckerna.
Det är riktigt skrämmande när böcker förbjuds av ideologiska skäl.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon