80 år sedan Hiroshima

Aldrig mer Hiroshima!
Den 6 augusti är en minnesdag för atombomben över Hiroshima.
"Den 6 augusti är det 80 år sedan atombomben föll över Hiroshima. Kärnvapen är unika i sin kraft att förstöra, i det obeskrivbara mänskliga lidande de orsakar och i hotet mot vår miljö som de utgör. Svenska Röda Korset uppmärksammar årsdagen genom att lyfta behovet av fortsatta internationella insatser för att minska risken för att kärnvapen åter används i konflikt."
"I Hiroshima hålls minnesceremonier på 80-årsdagen av förödelsen då USA släppte den första atombomben över den japanska staden Hiroshima.
Det här markerade början på slutet för andra världskriget, men också början på en tidsålder där världen hamnade i skuggan av det värsta massförstörelsevapen människan skapat."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Må det aldrig hända igen.
/Maria
Nej, det får aldrig hända igen! Ett förbud mot kärnvapen är det absolut mest självklara kravet!
https://laromkarnvapen.se/politik/forbud-mot-karnvapen/
Sverige har INTE anslutit sig till FN:s kärnvapenförbud.
AI-översikt:
"Nej, Sverige har inte anslutit sig till FN:s kärnvapenförbud, trots att landet röstade för förbudet i FN:s generalförsamling.
Bakgrund:
FN:s konvention om förbud mot kärnvapen (TPNW): Trädde i kraft 2021 och förbjuder kategoriskt alla kärnvapen, till skillnad från icke-spridningsavtalet (NPT), som endast förbjuder icke-kärnvapenländer att skaffa sådana vapen.
Sveriges ställningstagande: Sverige röstade för TPNW men har valt att inte ansluta sig.
Motivering: Regeringen anser att förbudet inte är förenligt med Sveriges åtaganden inom Nato. "
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
❤️☮️
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!