Trådar som håller ihop oss
Det finns trådar som håller ihop oss och trådar som binder oss samman. Bildligt och bokstavligt, skulle jag vilja tillägga.
Stickning och annat handarbete har visat sig vara bra för det psykiska välmåendet. Ungefär som en meditation. Samtidigt skapar man något och använder flera sinnen på en gång. Jag tror det är nyttigt.
Det är kanske något mer i det också, en lång tradition av (oftast) kvinnligt kunnande och skapande. Många stickar tillsammans och får ännu en dimension av det hälsosamma med stickning och virkning.
Och så blir det vackert också, vilket förstärker det positiva ännu mer!
Läs mer om nyttan och glädjen med stickning i artikeln:
https://fof.se/artikel/2025/4/tradarna-som-haller-ihop-oss-nar-handarbete-blir-vardagsterapi/
Brukar ni sticka? Är ni med i något stickcafé, rebellmammor eller liknande?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag stickade mycket på 80-talet när jag gick på folkhögskola men när den var slut, så slutade även jag att sticka. Det blev några tröjor som nu ligger på hög i garderoben.
Har inte stickat sen dess.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har inte stickat på många år så jag minns knappt längre hur man gör, men nu när jag läste det du har skrivit, kom ett minne upp. När jag var liten var det vanligt att när mamma och hennes väninnor träffades för en fika (speciellt vintertid) hade de alltid med sig sina handarbeten. Några stickade, några virkade, de pratade, skrattade och fikade och det var så rofyllt även för mig som barn att vara med och lyssna och själv göra mina första försök att sticka en halsduk. 🙂
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag virkar hellre än stickar. Nu var det många år sedan, men jag stickade några tröjor i ungdomsåren. Därefter har det mest blivit virkade mormorsrutor m fl rutor och rondeller.
/Désirée
Åh, det var jättelänge sedan jag stickade eller virkade också. Kanske en halsduk skulle vara trevligt att sticka? Jag har samlat på mig massor av jättefina garner, det vore kul om de kom till användning.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon