Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etiketter: samhällsfrågorövrigthumor
Läst 61 ggr
Magi-cat
4

Årets aprilskämt i media

Ett aprilskämt ska inte vara elakt, smaklöst eller nedlåtande. Det ska vara humoristiskt och gärna peka på något aktuellt som diskuteras i dagens samhälle - med en liten twist.

Västerbottens Folkblad hade en artikel om att de kommit över hemliga uppgifter om att Sverige planerar för ett älgkavalleri.
"“Det finns inget djur mer lämpat för strid än skogens konung”, skriver tidningen att det går att läsa i rapporten."

Sydsvenskan meddelade att sorteringen av textilier tagit ännu ett kliv framåt. Ny ska de gamla kläderna sorteras även efter färg! till råga på allt ska de olika färgerna slängas på olika platser! För att hjälpa personer utan bil får man följa med en buss till de olika återvinningsstationerna! (Ja, vem vet? 🙂)

Tidningen Dagen meddelade att flera kyrkor i dessa kärva tider ingår sponsorskap med olika företag.

Uppsala Domkyrka skulle t.ex. bli Strawberry domkyrka, Filadelfiakyrkan i Stockholm blir Philadelphia-kyrkan och kyrkan Bet:L i Skövde blir Unibet:L.

https://www.svd.se/a/xmEkjj/konkurrenterna-tog-over-tv-studion

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

En läckt rapport som avslöjar att Sverige ska rustas med ett älgkavalleri och konkurrerande programledare som byter tv-studio – aprilskämten gör revansch i media.
Effie
1

Älgkavalleri sägs det att någon kung funderat på för länge sedan; jag tror inte det gick så bra. Om det ens är sant. Kanske var det ett aprilskämt redan då.

Aprilskämt från i år, som jag kommer ihåg:
Interrailkortet ska gälla även på Grönland.

Ett bussbolag tycker det är tråkigt att kunderna klagar på sena bussar, och investerar i drönarbussar, som flyger över alla hinder i trafiken. Drivs av resenärernas glada tankar.

Arkitekturupproret berättar om den planerade moderna tillbyggnaden på Stockholms slott.

Gustav Vasa ska begravas i en av högarna i Uppsala.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Niklas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Det var väl Karl XII.

Här är ett aprilskämt vi fick.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Magi-cat
0

Tack för era aprilskämt-bidrag! 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2