Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etiketter: kulturevenemanghantverkkonst
Läst 52 ggr
Magi-cat
2

Amadou - ett bortglömt naturmaterial

Det här var väldigt intressant, jag hade aldrig förr hört om amadou! Det är ett helt annorlunda material framställt av sprängticka!

6/2 - 27 april 2025 hålls en utställning på Nordiska muséet i Stockholm där den finländska formgivaren Mari Koppanen ställer ut sina alster tillverkade av amadou - ett läderliknande material framställt av fnöskticka.

"I Norden har amadou traditionellt används till exempel för att göra upp eld och inom folkmedicin. Hantverket att förvandla den hårda, träiga svampen till ett sammetslent material har dock nästan försvunnit.

I sitt arbete med att utforska potentialen i hållbara naturresurser på ett innovativt sätt vill Mari Koppanen förmedla och utveckla kunskapen om materialet amadou."

Den gamla kunskapen att man kan behandla svampen så att man kan använda den ungefär som läder har här så gott som försvunnit. Mari Koppanen har lärt sig bl.a. i Transsylvanien.

Det ser verkligen intressant ut! Ett beundransvärt arbete att förvandla fnöskticka till konst…

https://www.nordiskamuseet.se/utstallningar/kaapa/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Under Stockholm Design Week öppnar en utställning med konsthantverk av finländska formgivaren Mari Koppanen på Nordiska museet på Djurgården.
Maria
1

Oj vad spännande.

/Maria

Sindri
1

Så lustigt, var på promenad i skogen med min yngsta häromveckan. Vi stannade och tittade och petade på några tickor och pratade om vad man kunde ha dem till.

Magi-cat
0

Visst är det spännande! Vilken kunskap som fallit i glömska men som återupplivas som konst, det är underbart!

Jag såg ett inslag på TV igår om hur det gick till att bereda sprängtickan så den blir som ett läderliknande material. Ett beundransvärt arbete!

#2 Vad roligt, det var ju bra tajming! 🌝
Jag hade heller ingen aning …
Som medicin och folkmedicin, men inte mer …

Magi-cat
0

Eng Wikipedia om amadou.

"Amadou has great water-absorbing abilities. It is used in fly fishing for drying out dry flies that have become wet.[3][4] Another use is for forming a felt-like fabric used in the making of hats and other items.[5][6] It can be used as a kind of artificial leather.[7] Mycologist Paul Stamets famously wears a hat made of amadou.["

En hel del bestyr innan materialet är klart för användning:

"Before such uses, amadou needs to be prepared by being pounded flat, and boiled or soaked in a solution of nitre. One method of preparation starts by soaking a slice in washing soda for a week, beating it gently from time to time. Following this it is left to dry. The result is initially hard and must be pounded with a blunt object to soften and flatten it.[4]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Amadou

Sindri
1

#3: Vad var det för program? Även om jag inte kommer att ge mig på det är det roligt att veta.

Magi-cat
0

#5 Minns tyvärr inte var det var … Något sånt där blandat program … 😁