Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etiketter: miljöhögtider
Läst 30 ggr
Magi-cat
2

Fira en cirkulär jul - går det?

Bara att tanken, viljan, finns är ju bra … För visst blir man trött på julhets, reor av alla de slag, "julhandeln slår alla rekord" (som det brukar stå i rubrikerna) samtidigt som man ser på detta enorma slöseri av saker som egentligen inte behövs och man tänker på klimat-o-nyttan med detta och alla som absolut inget har!

Kan man göra något i det dagliga livet? Från Marthaförbundet kommer några enkla tips, sådant som inte vänder upp och ner på tillvaron men som om många gör något litet i alla fall gör skillnad. Gemenskap är viktigt.

Tänk 20 %: "Redan att du minskar din nykonsumtion med 20 procent gör skillnad. Tänd 20 procent färre ljus, köp 20 procent färre julklappar, sätt 20 procent mindre godis i godispåsen, låt julljusen lysa 20 procent kortare tid under dygnet."

Paketering. "Sy påsar av gamla jultyger. Din paketering går nu i ett nafs. Gåvan i påsen och bandet som en rosett. Klart! Återanvänd påsarna år efter år och för barnen blir de olika mönstren som kära julpynt och minnen från deras barndomsjular. "

Julmaten. Där finns en del att tänka på för att minska slöseriet och så förstås: dela med någon annan.

Julklapparna. Återanvända saker kanske också kan bli julklappar? Eller något hemgjort, så klart!

https://www.hbl.fi/2024-11-29/marthaforbundet-tipsar-snart-kommer-julen-i-ar-blir-den-cirkular/?fbclid=IwY2xjawHEGi1leHRuA2FlbQIxMQABHfPL-yPIOOU2vkkhniRjbPBMGyEG1CIk9mh3vClklnU_wlQXF_tmXo0PGw_aem_Xx4TZTQwjzvBGuUBIIMMtw

Fler idéer finns säkert!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
1

Visst går det bra att fira jul utan jäkt och utan att det märks i plånboken.

Det är bara att bestämma sig för hur man vill ha det.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
1

#1 🎄🤗

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen