Fira en cirkulär jul - går det?
Bara att tanken, viljan, finns är ju bra … För visst blir man trött på julhets, reor av alla de slag, "julhandeln slår alla rekord" (som det brukar stå i rubrikerna) samtidigt som man ser på detta enorma slöseri av saker som egentligen inte behövs och man tänker på klimat-o-nyttan med detta och alla som absolut inget har!
Kan man göra något i det dagliga livet? Från Marthaförbundet kommer några enkla tips, sådant som inte vänder upp och ner på tillvaron men som om många gör något litet i alla fall gör skillnad. Gemenskap är viktigt.
Tänk 20 %: "Redan att du minskar din nykonsumtion med 20 procent gör skillnad. Tänd 20 procent färre ljus, köp 20 procent färre julklappar, sätt 20 procent mindre godis i godispåsen, låt julljusen lysa 20 procent kortare tid under dygnet."
Paketering. "Sy påsar av gamla jultyger. Din paketering går nu i ett nafs. Gåvan i påsen och bandet som en rosett. Klart! Återanvänd påsarna år efter år och för barnen blir de olika mönstren som kära julpynt och minnen från deras barndomsjular. "
Julmaten. Där finns en del att tänka på för att minska slöseriet och så förstås: dela med någon annan.
Julklapparna. Återanvända saker kanske också kan bli julklappar? Eller något hemgjort, så klart!
Fler idéer finns säkert!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Visst går det bra att fira jul utan jäkt och utan att det märks i plånboken.
Det är bara att bestämma sig för hur man vill ha det.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1 🎄🤗
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen