Vi blir aldrig för vuxna för barnböcker!
Så sant som det är sagt! 🙂
Just nu är det barnboksvecka 2024. Det är bra att barnböcker och läsning uppmärksammas med lite extra aktiviteter.
Har ni några speciella barnböcker ni vill lyfta fram, några ni gärna vill minnas och läser om igen oavsett ålder?
Läs krönikan av Anne-Marie Körling:
"Även om du är så gammal och så klok ska du läsa barnböcker skriver Katherine Rundell i sin bok ”Why you should read children’s books” (2019). Jag fann den i en bokhandel i Edinburgh. Där låg den på disken där kunderna betalade för sina bokinköp. Iögonfallande lyste boken röd som en julkula. Titeln utmanar oss som tror oss blivit så kloka att dessa böcker inte tilltalar en vuxen."
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Suneböckerna läser jag om då och då. Och bröderna hardy.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Pelle Svanslös kommer nog alltid ha en speciell plats i mitt Uppsala-hjärta.
// Harley
Har inte läst några barnböcker på rätt länge, men Astrid Lindgrens böcker kan jag tänka mig att läsa igen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Var går gränsen mellan barn- och ungdomsböcker?
Jag tycker Narnia-serien är omistlig, men den är kanske för lite större barn.
Mina barn slukade allt av Terry Pratchett, böcker som jag själv blev nyfiken på, läste och uppskattade.
För mindre barn Barbro Lindgren. I hennes värld är allt tillåtet och förlåtande. Loranga och hans pappa Masarin är hejdlöst roliga, och det finns mycket tänkvärt i de böckerna.
En bok jag läste för min yngsta syster i början på 70-talet, men aldrig hittade till mina barn är "Nu är vi gorillor, låtsas vi". Vart tog den vägen?
Och alla Max-böckerna! Vilken skatt!
Har kvar en hel del av mina gamla barn- och ungdomsböcker. Ibland har jag funderat på att läsa om dem och se om jag fortfarande tycker de är lika bra. Särskilt Lotta-böckerna kan jag tänka mig att läsa igen, men även Familjen Addams. Minns att jag tyckte den var hejdlöst rolig. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Har inte läst barnböcker på hemskt många år men Astrid Lindgrens böcker dom tröttnar man aldrig på så skulle jag läsa om så blir det av hennes böcker men också Pelle Svanslös som nämns ovan det är en sån bok som jag kan tänka mig att läsa om.
Har många barnböcker kvar sen jag var barn och dom vill jag inte göra mig av med det är så nostalgiskt och varmt så dom där dom får vara kvar så länge jag lever 📚
Tack för era bidrag! Igenkänning på de flesta! 😍
#2 Pelle Svanslös är en klassiker och en favorit! Pelle har visst en staty i Uppsala. 🙂🐱
#4 Jag tycker inte vi behöver bry oss så mycket om gränser mellan barn/ungdom. 🙂
Narnia-serien är värd att uppmärksamma, en riktig klassiker.
Terry Pratchett, javisst, älskade dem och skulle gärna läsa igen!
Max-böckerna är en skatt.
#5 Familjen Addams har jag faktiskt inte läst, bara sett på film. Mycket speciella. 😁
Lotta-böckerna har jag sparat och en del andra skatter som jag inte kan göra mig av med. En del hästböcker t.ex., som Jills ridskola.
#6 Astrid Lindgren ja, i särklass. Pippi och Emil t.ex.
Sedan är det inte alla böcker som "håller" än. Jag läste faktiskt typ Biggles-böcker och sci-fi också. En del av dessa har jag utan saknad rensat ut så de hade ett språkbruk, t.ex. om synen på kvinnor, som bara blev för mycket.
Några som jag däremot hittat nu på gamla dagar 🙂 är Monica Dickens och Huset vid världens ände! Helt enorm läsupplevelse! Det är barnen som klarar allt när vuxna sviker eller inte förmår. Barnen räddar också djur på ibland minst sagt kreativa sätt … 😄🏆
En annan sådan favorit som jag fann är Monica Hughes och hennes böcker om Isis. En samling jordbor emigrerade från jorden då livet där blivit ohållbart och ska nu bygga upp en ny, väl planerad, tillvaro på den avlägsna planeten Isis. Hur det går, ja inte så uppmuntrande kanske, men lärorikt -om jordbor …
För att återgå till barnböcker så är en som håller än och fortfarande läses Historien om någon av Åke Löfgren!
Inte illa av en bok som för första gången gavs ut 1951!
Jag läser gärna Det osynliga barnet och annat från Mumindalen.
Vi fem läser jag om lite då och då också. De få böcker jag har kvar efter alla år
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Lille Prinsen är väl en underbar både barn och vuxenbok. Den har jag läst tusen gånger…😃
/Maria
#10 Just det, Muminböckerna är också favoriter förstås! Farlig midsommar läste jag i somras.
#11 Även Fem-böckerna är klassiska favoriter!
#12 Lille Prinsen! Mycket speciell bok! Du hade ett citat i din signatur förut, har jag för mig? 🙂❤
Den förtjänar att läsas om och om igen … 💚📚🌎
#13 Japp, det stämmer.
Jag hade hela serien av Femböckerna. Fem stoppar spöktåget letade jag efter i flera år.
Jag gjorde streck i böckerna varje gång jag läst. Läste dom flera gånger.
När jag var 16 år var jag i Cornwall. Penzance. Där ligger St Michaels Mount och det kändes som jag var i böckerna 😉
/Maria
#7: För mig är det originalserien av Familjen Addams som gäller. Kanske inget större fel på den nyare versionen med Anjelica Huston och Raul Julia, men för mig är det Carolyn Jones och John Astin som är Morticia och Gomez. 😊
För att inte tala om Lurch. Minns att det på skolgården ofta hördes "You rang!" med försök att imitera hans mörka röst. Det var varierande framgång på det eftersom ingen av killarna hade kommit i målbrottet än. 😁
- Redigerat 2024-11-14 15:42 av Carmarino
Jag har idag letat fram lite böcker fick inspiration att läsa gamla barnböcker av den här tråden så det ska bli riktigt kul och dom flesta är Astrid men en jag letar som jag vet ska finnas någonstans är Pappa Pellerins Dotter den gick som TV serie också och boken har jag absolut för mig ska finnas här hemma den publicerades 1963 ser jag när jag googlar.
#8 Känner inte igen just den bok du nämner där som Biggels och här finns såna böcker som har ett språkbruk och kvinnosyn både barnböcker och vuxenböcker från förr vi har mycket böcker och jag känner lite som så dyker jag på dom sparar jag dom för dom vittnar om förändringarna som skett genom tiderna och lite har jag stött på där det är en helt annan syn idag och jag tycker det är lärorikt det blir historia som man påminns om och ser hur utvecklingen genom åren förändrats och det är spännande att läsa och se 😎
En bok som jag läste om flera gånger som barn var den här; Maritos äventyr i Atlanten. Kommer inte alls ihåg vad den handlade om - inte ens när jag läser baksidestexten, men jag kommer ihåg att jag tyckte om att läsa den. Får kanske läsa om den nu. Det lär gå rätt snabbt. 😊
Den är utgiven 1956, men då var jag inte ens född. Tror jag fick den i en låda med böcker på en auktion.
Vi hade så dåligt med böcker hemma.
Hattstugan och en upplaga av Min skattkammare men knappast något mer.
Älskade att gå till folktandvården för där hade de barnböcker i en låda.
Där läste jag om Pricken. Den ensamma prickiga kaninen och Plupp, det lilla trollet med alla lämlar.
/Maria
#18: Plupp läste jag också. Hade för mig att jag hade en bok om honom, men jag har inte hittat den än. Kanske jag bara lånade den på biblioteket. Läste den i alla fall många gånger.
#18: Åh, Hattstugan och Pricken var favoriter här. 🥰
// Harley
Nalle Puh och hans vänner är fortfarande underbara och med i tiden!
Men har någon läst Kalle Stropp och hans vänner? 🙂 Hittade en sådan i bokhyllan igår, en mycket välläst, utsorterad biblioteksbok.
Likaså en bok om Barna Hedenhös! Mycket bra böcker för barn och vuxna i alla åldrar!
#21: Har ett väldigt gammalt och nästan sönderläst exemplar av Kalle Stropp och Grodan Boll. Boken är från 1957, så jag gissar att den följde med i samma låda barnböcker som nämns i #17.
Tror också jag har åtminstone en Barna Hedenhös-bok i bokhyllan, men den har jag inte fotograferat. Läste nog alla som kom ut tror jag. 😊
#22 Oh, den boken känner jag igen, jag har den också! Ungefär lika nästan sönderläst. 🙂
Har också några Pippi-böcker, väl slitna och gissningsvis från boklådan från auktionen. Det var en auktion av gamla skolsaker. Så böckerna kom från skolbiblioteket, vilket förklarar varför de är så slitna.
1950, Pippi Långstrump går ombord
1962, Pippi Långstrump
1966, Pippi Långstrump i Söderhavet
- Redigerat 2024-11-24 15:13 av Carmarino