Sara Lövestam får årets Tage Danielsson-pris!
Grattis!!! 📚💐
"Språkvetaren och författaren Sara Lövestam, känd bland annat från Nyhetsmorgon och Sveriges Radio, tilldelas Stiftelsen Linköpings kommuns pris till Tage Danielssons minne. Priset delas ut under Humanistdygnet 2024."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kul! 😊
Det är många spännande föreläsare och artister som kommer att delta under Humanistdygnet. Här är programmet för den som är nyfiken på det. Bland annat Athena Farrokhzad som kommer att läsa Tage Danielsson i huvudbiblioteket.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Åh, så glad jag blir!! Hon är en av mina stora författaridoler! Så välförtjänt! 🏆
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#1 Tack för programmet, det ser ut att bli ett väldigt intressant humanistdygn! 📚❤🌸
#2 Jätteroligt och mycket välförtjänt! ❤🏆
Jag blev också så glad! 😊
Det är många intressanta föreläsare på humanistdygnet i Tage Danielssons anda, bl.a. gästprofessor Athena Farrokhzad.
Så här säger hon:
"– Jag är otroligt glad och hedrad över utnämningen och ser fram emot att låta poesin som kunskapsform möta mer klassisk humanistisk och sociologisk forskning. Jag känner mig besläktad med Tage Danielsson såväl litterärt som ideologiskt, han är en viktig föregångare för oss rimmande poeter i arbetarrörelsen. Jag är väldigt intresserad av hur konst i allmänhet och poesi i synnerhet kan vara ett sätt att undersöka och omstöpa världen, säger Athena Farrokhzad."