Om folkomröstning om DCA-avtalet
Från Kvinnor för fred:
"Våra krav:
- Folkomröstning om DCA-avtalet, USA-baser och kärnvapen i Sverige!
- Förlängd tid för diskussion och folklig debatt kring detta avgörande vägval för vår demokrati
Detta DCA-avtal är ett farligt steg att minska vårt självbestämmande och vår suveränitet! DCA-avtalet som ger USA tillgång till 17 egna militärbaser runt om i hela vårt land där amerikanska militärer och vapendepåer kommer att installeras. Utanför baserna kommer amerikanska militärer att fritt få disponera vårt luftrum, våra vatten, våra vägar och järnvägar. Svenska myndigheter ges ingen rätt att inspektera vare sig militärförläggningar eller transporter och amerikansk personal och deras anhöriga kommer inte att lyda under våra svenska lagar. Klimat och miljö påverkas mycket negativt med ökade utsläpp.I avtalstexten finns heller inget skriftligt förbud mot införsel av kärnvapen!"
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det vore förfärligt om det blev så!! Skriv på!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jag ifrågasatte det här inne på en annan sajt det lät alldeles galet men nu ser jag det skrivs om det på flera håll men jag kunde omöjligt tro något sånt här och fick läsa en länk som en medlem lagt in som Jan Guillou skrivit men nu börjar jag förstå att det här är äkta och Guillou brukar ha koll men det här lät bara för mycket.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/O8w761/sverige-har-frivilligt-underkastat-sig-usa
Självklart kommer jag skriva på det här ska vi inte acceptera och det verkar lika med det här folket får inte rösta sitt precis som med Nato vi körs över om och om igen av den regering som vi har.
Vi är inte USA och vi ska inte underkasta oss USA vi ska värna våran frihet ☮️
- Redigerat 2024-03-16 17:46 av [solljust]