Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etikett: musik
LĂ€st 41 ggr
Magi-cat
2

Georg Riedel đŸŽ”đŸ’™

Tack för musiken! đŸŽ”đŸŽ”
Vila i frid av sköna toner! 💙

Georg Riedel har lÀmnat jordelivet men kommer alltid vara tacksamt ihÄgkommen för en oförglömlig musikskatt.
Han Àr kÀnd för bl.a. musiken till Pippi LÄngstrump och flera andra filmer efter Astrid Lindgrens böcker.
Han blev ocksÄ kÀnd som basist i bl.a. Jazz pÄ svenska - Sveriges genom tiderna mest sÄlda jazzalbum.

https://www.svd.se/a/0QPR2A/musikern-georg-riedel-ar-dod

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Han var en del av de flestas barndom och med ”Idas sommarvisa” blev han hela Sveriges – frĂ€mst alla barns – kompositör. TonsĂ€ttaren och jazzmusikern Georg Riedel Ă€r död, 90 Ă„r gammal.
  • Redigerat 2024-02-27 10:04 av Magi-cat
Magi-cat
1

InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.

đŸŽ”

• Redigerat 2024-02-26 10:42 av Magi-cat
Maria
3

Jazz Àr inte min musik men himmel vad mycket annat han gjort.

/Maria

Magi-cat
2

#2 Ja, verkligen, helt enastÄende!

Magi-cat
1

"FÄ musiker har arbetat pÄ ett sÄ brett fÀlt som Georg Riedel. Han har komponerat för jazzmusiker, barn, symfoniorkestrar och körer. SÄnger som alla i vÄrt land kÀnner, balettmusik, opera, musikal, kyrkomusik. Men frÀmst för jazzensembler dÀr han ofta sjÀlv medverkat.

För att spegla hela denna bredd portrÀtteras Georg Riedel i fyra kapitel: om jazzen, om barnsÄngen, om körmusiken och det judiska, och slutligen om det klassiska arvet.

Författare Àr jazzhistorikern Jan Bruér, kÀnnare av inte minst svensk jazz frÄn 50- och 60-talet, Gunnel Fagius, en av vÄrt lands frÀmsta företrÀdare för barn och sÄng, Sofia Lilly Jönsson, tidigare musikkritiker i Svenska Dagbladet, numera frilansande skribent med religion, teologi och musik som sina Àmnen, slutligen Martin Nyström, Dagens Nyheters huvudkritiker för klassisk musik och opera."

Med bilder frÄn Svenskt visarkiv.

https://musikverket.se/svensktvisarkiv/artikel/georg-riedel-jazzmusiker-och-kompositor/?fbclid=IwAR3xYZnDsvjVDII2aTBwJ8SSj_vsaEmyKLTfjGgf4bQjbqUqcN-zIjwAv7M

FÄ musiker har arbetat pÄ ett sÄ brett fÀlt som Georg Riedel. Han har komponerat för jazzmusiker, barn, symfoniorkestrar och körer. SÄnger som alla i vÄrt land kÀnner.
Magi-cat
1

Georg Riedel var en ovanligt mĂ„ngsidig musiker – frĂ„n barnvisor via soft triojazz till riktigt moderna och nyskapande grejer. För att hylla den nyligen ...
DesK
1

En fantastisk man och kompositör! Om ni inte har lyssnat pÄ hans sommarprat, gör det!
Om Georg Riedel hade kommit till Sverige idag, sÄ han han, högst sannolikt, inte fÄtt stanna i Sverige.

/Désirée

Magi-cat
1

Riedels musik pĂ„ Öppna Förskolan. 🙂 Astrid Lindgren, filmerna och karaktĂ€rerna Ă€r verkligen förknippade med Riedel.

https://sverigesradio.se/artikel/har-sjungs-riedels-musik-varje-dag-akes-favorit-den-ar-jattebra?fbclid=iwar2yp9ogukl77vfewlzfken2mcqdztjfqygil9qbiiwsp3xbhq-it8rmyak

Jazzmusikern och kompositören Georg Riedel Ă€r död, men visorna han skapat tillsammans med Astrid Lindgren lever vidare.Vi har besökt Öppna Förskolan i ...