Sara Lidman 100 år
Sara Lidman föddes i Missenträsk i Västerbotten den 30 december 1923. Hon blev en av de stora svenska arbetarförfattarna. Hennes debutbok hette Tjärdalen och kom ut 1953.
Sara Lidman engagerade sig mot krig och orättvisor i världen, såsom apartheidsystemet i Sydafrika och hon var även aktiv mot Vietnamkriget. Hon engagerade sig också tidigt i kampen mot atomvapen.
Sara Lidman avled 2004 i Umeå.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Sara Lidman-sällskapet.
"Sara Lidman-sällskapets övergripande syfte är att stimulera intresset för och förståelsen av Sara Lidmans författarskap och samhällsengagemang, att uppmärksamma personer som verkar i hennes anda, att vidga och fördjupa kunskaperna om hennes författarskap, att verka för utgivning och spridning av hennes texter samt att uppmuntra till forskning om hennes verk, liv och gärning."
💝
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jag tror faktiskt att jag inte läst en enda bok av henne.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Hon skriver väldigt speciellt och ingående om miljön och människorna där i Västerbotten.
Jag har läst några för länge sedan, som Hjortronlandet. Nu ska jag ta mig an Din tjänare hör.
Kanske något för bokcirkeln här på iFokus? 🙂