Återbrukad textil blir nya klänningar
Så snyggt och inspirerande! Väldigt vackra färger också …
Det är mycket fint man kan göra av återbrukad textil av alla de slag!
"Elizabet Westerlund från Vännäsby har en syateljé i sin källare – där skapar hon mode av återbrukad textil. Hennes vision är att skapa kläder som både är hållbara och kroppstillåtande.
– Hållbart mode ska vara tillgängligt för fler kroppar, säger hon.
Gamla gardiner, slitna underkläder och överblivet tyg – Elizabeth Westerlund syr kläder av all textil hon kan komma åt. Minsta lilla stuvbit används till fickor, mönster eller som fyllning i kuddar.
– I min familj har man lärt sig att har man trasiga saker blir de antingen lagade eller sönderklippta, säger hon."
Är det någon här som brukar skapa nytt med hjälp av återbrukad textil?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Oj, vilka fina och glada kläder hon gör! 💝😍
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Visst blir man som glad! 🤗❤
Jättefina 🙂
Min svärdotter syr mycket fint av återbrukat material från loppisar bland annat.
/Maria
#3 Trevligt att höra!
.
Kom just på att en bekant syr ursnygga väskor av återbrukad textil av alla de slag.
Gamla textilier är ofta i fantastiska material. Av slitna linnedukar har jag sytt både handdukar, underkjolar, underklänningar och klänningar. Det är så tacksamt att färga, det blir så fin lyster.
En av mina favoritklänningar är sydd av en gardinkappa från 50-60-talet. Det finns underbara mönster på gardiner, draperier och överkast.
Så roligt om det blir lite mer vågat och färgglatt i klädväg i Sverige.
Jag tycker det är roligt med kläder, men mode är urtrist, bättre med lite vilt skapande.