Aldrig mer Hiroshima!
6 augusti 1945 fällde USA atombomben över Hiroshima och 9 augusti Nagasaki.
Ett brott mot mänskligheten.
"När bomben var färdig insåg forskarna de fruktansvärda konsekvenser resultatet av deras arbete skulle få och försökte stoppa användandet. Ett 70-tal fysiker krävde gemensamt att bomben inte skulle användas. En provsprängning på en avlägsen ö föreslogs som alternativ för att undvika humanitära skador. Men andra krafter ville annat." (1. Syre, se länk)
Över 100 000 dog just då och många lider fortfarande av konsekvenserna. (3)
Ett tag såg det ljusare ut med nedrustning i världen, men nu talas det knapptom fred och nedrustning.
Följderna av ett kärnvapenkrig skulle vara så ofattbara att det bara inte får hända.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2023-08-17 21:23 av Magi-cat
Avskaffa kärnvapen! (tidigare trådar)
https://kulturtant.ifokus.se/discussion/1458516/forbjud-karnvapen-kvinnor-for-fred
https://kulturtant.ifokus.se/discussion/1485891/skriv-pa-om-forbud-mot-karnvapen!
https://kulturtant.ifokus.se/discussion/1448121/%22karnvapen-det-storsta-hotet-mot-allt-levande%22
Kärnvapen är förbjudet, men …
"Trots att Sverige 2017 röstade ja till att anta kärnvapenkonventionen i FN har Sverige ännu inte anslutit sig till förbudet. Svenska Läkare mot Kärnvapen arbetar för att stärka debatten och öka pressen för att Sverige ska ansluta sig. En svensk anslutning skulle innebära att Sverige tydligt tar ställning mot kärnvapen och är med och stärker den internationella normen mot dessa massförstörelsevapen. Sverige skulle också kunna bli ett nyckelland för att fler EU-länder, Natoländer och allierade ska ansluta sig till förbudet."
Sverige saknar lag mot kärnvapen! Och NATO-medlemskapet lär kunna föra med sig vissa krav. "Vi får inte vara naiva"!
"Ett Natomedlemskap innebär stora förändringar för Sveriges hållning när det gäller kärnvapen.
– Om vi går med i Nato måste vi självklart ställa upp på att kärnvapen är den yttersta garantin för avskräckning och kan behöva användas, säger Thomas Jonter, svensk expert på nedrustning, till SVT Nyheter"
"– Om det leder till att kärnvapen placeras på svenskt territorium eller om de ens behövs på Gotland eller någon annanstans, det är en annan fråga. Men vi får inte vara så naiva att vi helt kan frånskriva oss kärnvapen om vi går med i Nato, säger Thomas Jonter, professor i internationella relationer."
Allt detta är så oerhört skrämmande.
Jag vet inte ens vad jag tycker emellanåt.
/Maria
#3: Det är fortfarande inte NATO som äger kärnvapen utan det är respektive land - sluta att föra ut osaklig information.
Det är dessutom fler som har dött och dör i traditionellt krig än med kärnvapen.
Varför inte protestera mot nuvarande krig och orättfärdigheter istället för att protestera mot ett sammanhållande försvar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-08-07 10:12 av Pyttelite
Det är ett krav för alla Natomedlemmar att vara medlemmar i icke-spridningsavtalet, NPT. På icke-spridningsavtalets möten debatteras ibland de amerikanska kärnvapen som genom Nato är placerade i Europa. Artikel 1 i NPT förbjuder kärnvapenstater att förflytta kärnvapen till kärnvapenfria stater. Artikel 2 kräver att kärnvapenfria stater inte tar emot kärnvapen eller övertar kontroll över kärnvapen. USA hävdar att utplaceringen av kärnvapnen i Europa inte strider mot icke-spridningsavtalet eftersom att kontrollen över vapnen inte överlämnas till värdlandet. Ryssland å sin sida hävdar att det visst strider mot icke-spridningsavtalet, och är ett hot och provokation.
Läs mer här:
#5 Ingen vad jag vet som protesterar mot kärnvapen underlåter att protestera mot krig över huvud taget! Jämförelser med hur många som dött i vad är som att förringa det horribla som skedde.
"Försvar", NATO är ingen fredsorganisation. Faktum kvarstår. Kärnvapen är ett fruktansvärt hot mot liv.
- Redigerat 2023-08-07 12:08 av Magi-cat
*Trots att Sverige 2017 röstade ja till att anta kärnvapenkonventionen i FN har Sverige ännu inte anslutit sig till förbudet
*
Det är ju för slappt av Sverige så långt tillbaka som 2017 borde vi ha fått ändan ur och anslutit till förbundet det här är riktigt slappt.
Utvecklingen går åt helt fel håll, allt drivs till mer militariserande av oss mer vapen med kraft för förödelse och död vi behöver verkligen vakna upp nu innan det är försent och kämpa för freden inte krig.
Varför förbjuder man inte kärnvapen det borde vara av högsta prioritet världen över, förbjud alla vapen en gång för alla så vi kan skapa fred på jorden.
Kärnvapen borde aldrig ha uppfunnits, använts, spridits eller tillåtits över huvud taget.
🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊
FN:s förbud mot kärnvapen:
https://ikff.se/wp-content/uploads/2021/04/sa-har-funkar-tpnw-2021.pdf
#7: Det är inte Nato-ländernas kärnvapen som är problemet - de har varit konstanta sedan en längre tid.
Det handlar om att samla länder för fred och mot Putin som säger sig placera kärnvapen ca 100 mil från Sveriges gränser (Vitryssland).
I de fallet blir diskussionen om Nato-ländernas kärnvapeninnehav bara en förskjutning av problembilden som inte är medlemsländernas innehav.
Finland är garanterad kärnvapenfritt inträde och samma gäller säkert för Sverige.
#9: Men alla andra vapen är ok?
#8: Sverige har inga kärnvapen.
#13: Inte ännu men vem vet vad framtiden bjuder med sig.
#14: Varför ska Sverige helt plötsligt skaffa kärnvapen när de la ner programmet på 70-talet?
Förstår faktiskt inte denna diskussion. Åk ut i Europa för att titta på alla monument från första och andra världskrigen hur många som dog då och som inte dog pga kärnvapen.
Nato kom till för att skapa en försvarsallians som skulle skydda omvärlden från järnridån.
Samma hot finns idag trots att Warszawapakten upplöstes 1991.
Att gå med i NATO innebär inte kärnvapen utan en starkare position som vi som land aldrig själv kan skapa.
Sverige har inte den högsta levnadsstandarden längre och ingen stor budget för försvar.
- Redigerat 2023-08-07 16:13 av Pyttelite
#15 Vi får hoppas att Sverige håller sig till det programmet men då var det 70-tal och den politiska kartan har ritats om många gånger sen dess men aldrig så som nu så ärligt jag känner ingen tilltro till att vi skulle förhålla oss till det som beslutades på 70-talet inte i dagens politiska läge det är alldeles för kraftfulla förändringar och en helt annan tid som inte går att jämföra med hur det var på 70-talet.
Tro mig jag önskar vi hade det nu som på 70-talet och önskar tillbaka mycket från den tiden men när det kommer till politik, säkerhetslägen med mera så är det enorma förändringar där tappar jag tron på att vi uppfyller det som beslutades då.
Håller med dig att gå med i Nato innebär som du skriver en starkare position absolut men när allt kommer omkring strävar vi åt helt fel håll vi ska sträva för fred det är där vi ska stärka våran position inte genom mer krig och vapen.
Jag måste säga att jag i min tur inte förstår dig när du skriver att du inte förstår den här diskussionen den är av allra högsta vikt vi behöver på alla vis föra ut ordet om att fred är den enda vägen att gå för så länge vi inte har fred hur ska vi då få slut på alla krig, allt våld och annat elände ?
Jag har själv känt stor ambivalens med Nato anslutningen och jag har stunder där jag tänker jo men bra för att i nästa fångas upp och känna men det är krig det är vapen mot oskydliga människor där får jag svårt med tanke på att det alltid är freden som kan göra oss fria vi kommer aldrig förbi det för så länge det finns våld, så länge det finns hot så är vi inte fria men är vi i fred då är vi alla fria i hela världen.
Naivt ja det kan jag själv tycka i en hård värld men oavsett naivitet eller inte så finns endast en väg för hela förbaskade världen att gå och det är mot fred allt annat är uteslutet och någonstans måste vi börja för att skapa freden.
Magi-cats signatur den säger allt och det är precis så det är : Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den..
Det är dom mest sanna ord jag någonsin läst i dom här frågorna det är ord som väger tungt och som uttalar sanningen på riktigt 🕊🕊🕊
Du förskönar 70-talet och minns inte hur illa det var då.
Sveriges medlemsskap i NATO har inte med kärnvapen att göra i första hand.
Sverige behöver vara med i en allians för vi kanoner inte att kunna försvara oss själva.
#17 Ingen "förskönar" 70-talet, det var en annan tid. Det går inte att jämföra, som Vargnatt säger.
Sveriges medlemskap kan medföra kärnvapen och mycket mer.
Ingenting blir säkrare av att allt trappas upp, hot och krigsarsenal eskalerar.
#18: Nej Sveriges medlemsskap kan inte medföra kärnvapen per definition.
Hur tänker ni att Sverige ska försvaras när vi blir angripet?
Aldrig mer Hiroshima! Förbjud alla kärnvapen!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#21: Problemet är inte kärnvapen utan krig!
#21 Instämmer! Ett helt självklart krav! 🕊🕊🕊
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#23 Precis 🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#24 🕊❤🎵
Ni går inte med in grannsamverkan heller för inbrott är inte något som ska finnas?
#26 Fredlig, förebyggande grannsamverkan är bra. Vi tar däremot inte till förstörelsevapen. 🙂
#27: Det gör inte Nato heller men ni hindrar alltså en granne att vara med i grannsamverkan som har vapen?
Alltså, NATO är en militär allians, en kärnvapenallians, ingen fredsorganisation …
https://www.svenskafreds.se/upptack/forsvars-och-sakerhetspolitik/karnvapen-nato/
https://www.svenskafreds.se/sakert/gor-ett-natomedlemskap-oss-sakrare/
#29: NATO är en samverkansorganisation för att både bibehålla fred och hjälpa attackerade stater precis som din grannsamverkansgrupp är.
Atlantpaktsorganisationen, är en mellanstatlig militär allians mellan 31 stater i Europa och Nordamerika. Natos syfte är att arbeta för och säkerställa fred och säkerhet i medlemsstaterna.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nato
Syftet med Nato var att skydda friheten och säkerheten för medlemsländerna med såväl politiska som militära medel. Fienden var tidigare den kommunistiska Sovjetunionen och dess allierade, vilka 1955 bildade en likartad militärallians, Warszawapakten, vilken upplöstes 1991.
En väpnad attack på en eller flera av medlemsländerna anses som ett angrepp mot alla Natoländer enligt Natos grunddokument, artikel 5. Det åligger varje medlemsstat att ta beslut om att försvara andra medlemmar som utsatts för angrepp.
#24: Den där kan man aldrig lyssna för mycket på och jag blir rörd och ryser lika mycket varje gång jag hör den. Tänk om världen lyssnade på Lennons enkla budskap att ge freden en chans vilken lugnare värld vi då skulle leva i 🕊❤
- Redigerat 2023-08-10 09:39 av [Vargnatten]
#31: Kan se er framför mig när ni står och sjunger för full hals när Putins män kommer.
- Redigerat 2023-08-10 09:45 av Pyttelite
#31 Visst är det så! Freden talar tyst men är vi många i stämmorna förs budskapet vidare! 🕊❤🎵❤🕊🎵
Aldrig mer Hiroshima och Nagasaki! Kärnvapen måste bort!
Så sant som det är sagt. Aldrig mer Hiroshima och Nagasaki! Kärnvapen måste bort!
#32: Jag måste faktiskt skratta mitt i bedrövelsen när jag läser din kommentar såg själv framför mig hur vi står där och sjunger 😂
Nämen Pyttelite jag förstår dig hur du tänker i frågan och både du och vi har rätt ingen har egentligen fel vi tänker bara i olika banor och som jag skrivit många gånger jag känner en ambivalens vad gäller Nato och är fullt införstådd med att alliansen går ihop och försvarar ett land som blir anfallet.
Däremot känner jag ingen som helst ambivalens när det kommer till kampen om fred och det tror jag dom flesta av oss känner oavsett vi är för eller emot Nato och vi är alla väl medvetna om att freden är den enda vägen ur sen har vi ett antal krigslystna som enbart vill ta till vapen för att få makt och ta över andra länder som nu Putin försöker med Ukraina.
Det är sånt som gör det allt mer viktigt att hela vägen kämpa för fred att kämpa för att inte mer vapen tas till eller massförstörelsevapen och det spelar ingen roll egentligen oavsett det är kärnvapen eller andra vapen alla vapen är lika vidriga och ska skrotas och förstöras vartenda ett det ska inte finnas ett enda vapen kvar på vår jord dom ska bort precis allihop den kampen får vi aldrig någonsin ge upp 🕊🕊🕊
Jag vill ställa en fråga som faktiskt gäckat mig väldigt länge till er alla hur skulle ni reagera då ?
Låt oss säga att vi är ett land i krig och Nato med sina soldater försvarar oss och vi står inför ett angrepp där andra människor soldater ger sitt liv för oss ?
Jag kan ärligt inte med tanken för ingen ska behöva ge sitt liv för mig inte en chans och står jag öga mot öga med något sånt så vill jag att soldatens liv räddas inte mitt för hur skulle jag kunna leva vidare i vetskapen om att en helt okänd människa gett upp sitt liv för mig ?
#37: Svårt att förstå hur du tänker. Sverige har en fungerande yrkesarmé idag.
Soldater förolyckas i övningar för att träna olika förmågor för vår armé.
Det spelar väl ingen roll om man förolyckas i krig eller om man förolyckas i träningssammanhang för krig.
Sverige har dessutom aktiva soldater ute i olika FN-uppdrag.
#37: Jag känner som du. Det är så fel, allt som har med krig att göra. Onaturligt, ondskefullt och fel. Och så skickas de unga ut för att döda och dödas. 😢
#38: Det är svårt att förstå när man dyker djupare in i en verklighet som kan träffa oss en verklighet vi ännu inte stått inför medan så många andra länder har det är en omöjlighet för oss att sätta oss in i den fasa som så många människor stått öga mot öga med.
Du skriver :
*Soldater förolyckas i övningar för att träna olika förmågor för vår armé.
Det spelar väl ingen roll om man förolyckas i krig eller om man förolyckas i träningssammanhang för krig.
*
Orden det spelar väl ingen roll hakar jag upp mig på och tänker är människors rätt till liv och fred inte mer värt det är just det här som normaliserar krig och förödelse när vi har börjat resonera på det sättet att det spelar väl ingen roll då har vi gått för långt när krig blir vår vardag och den normala vägen ut.
Det här är inget du är ensam om att uttrycka så jag hänger inte dig personligen på något vis nu för vi möter det lite varstans i dagens samhälle och därför är det så jädra viktigt att i alla lägen skrika ut orden fred lägg ner alla krig lägg ner alla vapen det finns ingen annan väg att gå än den fredliga det är endast freden som kan rädda oss.
#39 Instämmer helt med dig det är så fruktansvärt vidrigt och ondskefullt som det bara kan bli och jag kan inte förstå människor som opponerar sig mot fred när det är det enda hållbara vägvalet vi alla kan göra ☮️
#40: Orden det spelar väl ingen roll hakar jag upp mig på och tänker är människors rätt till liv och fred inte mer värt det är just det här som normaliserar krig och förödelse när vi har börjat resonera på det sättet att det spelar väl ingen roll då har vi gått för långt när krig blir vår vardag och den normala vägen ut.
Det finns misstanke om att en viss procent som förolyckas under värnplikten begår självmord men jag ser inte att det finns någon skillnad i sak om en soldat dör i en övning på Kebnekaise eller om soldaten dör i strid eller i FN-tjänst.
I samtliga fall gör man uppdrag för Sverige som nation.
I Sverige finns det heller inte längre någon tvingande värnplikt.
- Redigerat 2023-08-12 08:59 av Pyttelite
"Den som har kärnvapen är en stormakt, men kärnvapen får inte komma i händerna på en galning, för bara en galning kan vilja starta ett kärnvapenkrig. Man har dem bara för att andra har dem och för att omvärlden ska tro att man är tillräckligt galen för att använda dem. Om omvärlden tror att man är tillräckligt galen för att använda kärnvapen, då hör man till de största. Omvärlden får inte börja tro att man är klok, då blir det väldigt farligt.
På den här arten har vetenskapen satt etiketten homo sapiens sapiens - den allra klokaste människan. Visst är det gulligt."
Eva Moberg i ett sommarprogram.
#42: Gäller det inte för alla vapen - att de är en säkerhet för framtida angrepp oavsett om det är vätebomber eller Carl Gustaf.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustaf_84_mm_granatgevär
#41: Det skulle inte behöva finnas någon som förolyckas eller begår självmord om vi alla väljer fredens väg och rustar ner och personligen anser jag det lika hemskt oavsett en soldat dör i kriget eller under en övning.
Rustar världen ner behöver inte krigen oavsett dom är under övning eller pågående skörda varken soldater eller civilias liv.
Vet inte om ni har har premium på Expressen men det är såna här nyheter vi alla vill slippa läsa och har forskarna rätt är de jäkligt illa.
https://www.expressen.se/nyheter/larmet-allvarlig-risk-for-undergang-av-karnvapen/
Lite ur artikelns text för den som inte har premium.
Risken för att jorden går under på grund av ett fullskaligt kärnvapenkrig har ökat.
Flera forskare slår nu larm för att få kärnvapenmakternas uppmärksamhet.
Längre ner.
Forskarna : Dags för nedrustning.
Forskargruppen som skrivit under rapporten manar nu kärnvapenmakter till nedrustning. Hotet mot mänskligheten väger tyngre, menar de.
”Faran är stor och växer sig nu större. Kärnvapenmakterna måste rusta ned innan vi förintas av deras vapen.”
#44: Självmord och psykisk ohälsa har inget med fred, krig eller kärnvapen att göra.
#45: Nu måste jag säga att jag förstår dig inte alls för självmord och psykisk ohälsa har väl i allra högsta grad med krig och kärnvapen att göra men även andra tragiska orsaker och oavsett ska vi få stopp på det.
Hur många är det inte som lider av psykisk ohälsa som befunnit sig eller befinner sig i ett krig det är enorma trauman vi talar om här som följer människor genom hela livet.
Människor flyr till andra länder dom bär med sig trauman som varken du eller jag ens någonsin kan förstå så länge vi inte vart med om ett riktigt krig så förlåt mig nu men din frånvarande medmänsklighet förvånar mig inser du inte allvaret i vad alla vapen innebär för mänskligheten och vilken förödelse det får?
Vi har vart skonade i Sverige tack och lov men vi går helt nya tider till mötes och nej jag förskönade inte 70 talet som du skrev om i #17
Hur gammal är du Pyttelite ? jag var med om 70 talet och ja mycket skulle behövas tas tillbaka från den tiden men 70-talet var inte smärtfritt men det öppnade en himla massa vägar som var stängda under 50 och 60 talen bla
Give Peace a Chance det säger allt.
#46: Nej psykisk ohälsa hos värnpliktiga har inget med krig att göra.
- Redigerat 2023-08-13 18:23 av Pyttelite
Kan vi möjligen enas om:
- Aldrig mer Hiroshima!
- Bort med alla kärnvapen!
🕊
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Aldrig mer Hiroshima och Nagasaki!
Bort med alla kärnvapen!
❤🕊🎵
#47: Förlåt men hur kan du säga så ? krig om något påverkar den psykiska ohälsan i allra högsta jämmerliga grad och förstår du inte det så förstår du inte mycket men jag ser att Katten vill tona ner den här diskussionen så jag går på hennes väg här och gör lika samtidigt som jag säger du har verkligen inte ett hum om den verklighet som krig och kärnvapen innebär.
Hur kan du ha det som försvarar ? åter igen uttjatat och lite smått ilsket FRED är enda vägen den som inte förstår den vägen den har inte heller någon väg att gå.
#51: Jo krig påverkar den psykiska hälsan men att värnpliktiga väljer att göra självmordsförsök har inget med krig i sig att göra.
Det är inte skrivet som försvar utan fakta.
Sedan handlade det om en fråga som jag ställde om det inte var lika illa när värnpliktiga förolyckades på övning som när de deltar i strid eller fredsbevarande verksamhet eftersom de är i landets tjänst men du ville inte svara på den frågan.
#51 Håller med dig, Vargnatt, bra skrivet!
#53: Tack Katten ❤️ jag vet inte om det var så särskilt bra skrivet men bägaren rann liksom över för mig och vi har endast en enda väg ur det här den vägen heter Fredens Väg en väg vi vill se över hela jordklotet ☮️
#54: Så du kommer inte att svara på frågan jag ställde?
#55: Nej jag är ledsen men det finns inte mycket mer att svara på för inser man inte fred så vet man inget alls och det är en väldigt farlig väg att gå när man anammar krig före FRED det tror jag alla kan skriva under på.
#56: Förstår att det blir jobbigt att svara och mattflykt är det enda rätta.😏
- Redigerat 2023-08-17 17:10 av Pyttelite
Peace in our time. 🕊
Det är ett ytterst allvarligt ämne. Och livsviktigt. Men inte alltid helt enkelt, vilket framgår i tråden.
Låser, för den här gången.
- Redigerat 2023-08-18 08:22 av Magi-cat