Äldre läser färre böcker
Tyvärr går läsningen av böcker ner i flera åldersgrupper, så även i gruppen 65-79 år, enligt en Novus-mätning. 1 av 4 läser inga böcker. Det är fler än i befolkningen generellt.
Det gäller både läsböcker och ljudböcker. Männen överväger i gruppen icke-läsare.
Tråkigt att det är så. Läsning är så oerhört viktigt, stimulerande och roligt! Och konstigt, jag trodde snarare det var tvärtom efter corona-isoleringen?
https://sverigesradio.se/artikel/en-av-fyra-aldre-laser-aldrig-bocker
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
När jag sett färdigt alla serier, dokusåpor, långfilmer och debattprogram på tv och vandrat mina 10 km varje dag som jag brukar göra för att hålla kropp och hjärta i hyfsat skick och jobbat lite i trädgården så finns det helt enkelt ingen tid över till bokläsning. Utan då drar jag på någon av mina datorer och besöker något trevligt forum… som ifokus som exempel. :-)
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Jag läser jättemycket jag. Jag tycker det är mer vilsamt att läsa en bok än att kolla på datorn. Förr när jag pendlade in till stan hade jag med mig en bok att läsa i jag läste runt 2 böcker/v. Nu läser jag mest på helgerna när jag är i sommarstugan, såhärårs sitter jag i uterummet eller i en solstol/hängmatta i trädgården och det blir nog 1bok/helg i snitt. Jag är sån som läser ganska snabbt så en bok räcker inte så länge. Ofta köper jag böcker på loppisar, jag har några loppisar i min närhet som tar 2-5kr/bok som jag besöker med jämna mellanrum och bunkrar. När jag läst dem brukar jag skicka vidare dem till min mor som gärna läser böcker när hon är i sin sommarstuga på sommaren
Det är bra att läsa, och så är det roligt! 👍🙂😎📚
#1 Bara undrar, finns det något som skulle kunna få dig att läsa böcker ändå? 🙂
#2 Vist är det härligt med böcker och läsning! Bra med både loppisar och att skänka vidare!
Tyvärr har en del second-hand butiker blivit väldigt kräsna med vad de tar emot. De har väl för mycket böcker i lager, antar jag.
#4: Möjligtvis ett par läsglasögon som skulle ge mig full lässyn åter. I dagsläget är det dessvärre både läsglasögon och förstoringsglas som gäller och det blir alldeles för mycket strul med att hålla i boken med ena handen och förstoringsglaset i andra handen och vända sida med… ja, du fattar.
Ska tillägga att detta är tyvärr ett ålderssyndrom. Hade superperfekt lässyn upp till dryga femtioårsåldern UTAN glasögon.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2023-04-27 13:14 av Öland 4ever (oland4ever.com)
Mycket tråkigt att färre och färre läser!
Jag läser en hel del både fysiska böcker och digitalt på min iPad, där kan jag ställa in precis lagom mycket ljus och lagom storlek på bokstäverna.
/Désirée