Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etikettersamhällsfrågorlitteraturfeminism
Läst 34 ggr
Magi-cat
4

Elin Wägner - en väckarklocka!

"Elin Wägner [1882?1949] var en svensk författare, journalist och feminist. Hon var ledamot av Svenska Akademien från 1944 och en av kvinno- och fredsrörelsens portalfigurer. Väckarklocka är en debattbok av Elin Wägner från 1941 i vilken hon diskuterar ämnen som kvinnor, fred och miljö. Wägner gör i boken gällande att kvinnan inte lyckats påverka samhällsutvecklingen trots rösträtten. Hon hävdar också att det var helt annorlunda i förfluten agrar tid, då både familjeliv och arbete kretsade kring hemmet. Enligt Wägner förekom då inga krig tack vare att kvinnan styrde samhället. I samtiden mottas Väckarklocka med få undantag kritiskt eller med tystnad. Däremot får boken förnyat intresse på 1970-talet. I det nya åsiktsklimatet ska inte bara Wägners anti-industrialism betraktas som förtjänstfull utan också mansfientligheten. Under detta skede vinner Väckarklocka plötsligt status som Wägners magnum opus."

https://www.bokus.com/bok/9789178931460/vackarklocka/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp och ladda ned Väckarklocka av Wägner Elin eller läs i Bokus Play, från 79 kr/månad.
Magi-cat
1

"Väckarklocka (1941) kan beskrivas som ett manifest, en angelägen ideologisk skrift om kvinnor, fred och miljö. Elin Wägner skrev den i ett tillstånd av upprördhet och besvikelse - mitt under det brinnande andra världskriget. Hon anser att kvinnorna - trots att de erhållit rösträtt - har misslyckats med att påverka samhällsutvecklingen, förhindra militarismens vanvett och stoppa den skövling av miljön som hon redan kan se och förutspår skulle accelerera.

Wägner förordar minskad mekanisering, småskaligt jordbruk och självhushållning samt ökad makt åt kvinnorna. Hon kritiserar industrialismen och dess enögda syn på samhället, där penningen styr och "konsumtionstävlan" råder, vilket hon anser är förödande för naturen och förnedrande för människan - åsikter som inte låg i tiden"

https://www.akademibokhandeln.se/bok/vackarklocka/9789188999948

2020, Häftad. Köp boken Väckarklocka hos oss!
Magi-cat
1

Den här boken träffade jag på i en krönika av utmärkte Göran Greider. Han skulle föreläsa om civilisationskritik och om Elin Wägner. "Väckarklockan vrålar!" säger han.

Så otäckt aktuellt idag, när vi drabbats av en ny regering i landet …

Effie
0

Jag hittade Elin Wägner i Birger Schlaugs krönikor, och hans bok Vad ska vi ha samhället till?
Det är långt från de tankarna och dagens samhälle, känns det som.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet