Tankar om valet 2022
Det är inte klart än och kanske finns det ett litet hopp trots allt?
Här kan vi lägga in kloka människors citat om valet och valresultatet 2022. Och skriva själva så klart. 🙂 Finns det något uppmuntrande, så lyft upp det! 🌳💚🤗
Göran Greider:
"Och solen gick upp över ett Sverige som under nästan ett sekel var ett progressivt föredöme men nu riskerar att styras av en regering som stöder sig på ett parti med högerextrema rötter. Jag är en främling i detta land."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det som håller mig uppe just nu är tankarna på att alla röster inte är färdigräknade än.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Om kvinnorna hade bestämt själva hade Magdalena Anderssons regeringsunderlag fått en klar majoritet.
💝💃💃💃💖
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jag tröstar mig med att nästan hälften av Sveriges befolkning har ett stort hjärta ❤
/Maria
Och en hel del av resten är bara förvillade. 🙂
#5 Precis så.
/Maria
Från Aftonbladets flöde:
14.55Emil Forsberg
Stenevi: "Sorg och besvikelse"
Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi kommenterar nu det preliminära valresultatet som visar att högerkoalitionen är i ledning:
“Kalla vindar blåser över Sverige, och jag vet att vi är många där ute som just nu känner sorg och besvikelse. Det gör jag också. Miljöpartiet kommer behövas som aldrig förr. Vi kommer fortsätta ta fighten för klimatet, för en rättvis framtid, för ett Sverige som står emot rasism och hat”, skriver hon på Facebook.
Det är dystert med valresultatet, men:
"… det är ens skyldighet att hålla glädjen levande. Det kan vara tungt, men man måste försöka. Om man ger upp och drunknar i sorgen så ökar man världens elände."
Hasse/Tage
Maria Skarin från "Blåbruna under luppen";
""Jag skulle önska att vi hjälptes åt att tänka ut vad vi kan göra för att bevara humanism, solidaritet, människors lika värde - tillsammans. Jag vill göra något för att organisera oss som står för en humanistisk människosyn. Som jag ser det, så behöver vi varandra mer än någonsin. Dela gärna med dig- vad ser du att du och vi kan göra?""
Jag känner mig inte helt bekväm med det här och har en ständig konflikt inom mig där jag är uppvuxen på ett sätt och hamnade i ett yrke som låg långt från den politik jag växte upp med och det var nyttigt för jag fick se livsöden jag aldrig hade sett som jag förmodligen aldrig fått se om jag inte tagit en helt annan väg än den väg som förväntades av mig.
Något jag reagerat starkt på är hur vi på något vis går tillbaka eller hur man ska uttrycka det. Det är som om allt medmänskligt vi byggt upp sakta men säkert raseras och det är en skrämmande utveckling vi inte vill se.
Konflikten inom mig lär jag få leva med och det kan jag acceptera men jag kan inte acceptera om människor inte får vara som dom är och här hade vi kommit långt men det är som om många får börja krypa tillbaka och inte våga leva sina liv som dom vill.
Medmänskligheten får aldrig lämna oss.