Vikingaskatt till salu
Hur är det ens möjligt? Är det ett försenat aprilskämt? Hur kan detta vara tillåtet? Säg att jag bara har en mardröm!!
https://magasink.se/2022/04/manga-vill-kopa-omtvistad-vikingaskatt/
Många vill köpa omtvistad vikingaskatt
Undanstuvade mynt i en byrå – daterade så långt tillbaka i tiden som 800-talet. Den unika Everlövsskatten från vikingatiden går nu till högst bjudande på auktion. Något som får arkeologer och museichefer i landet att koka.
Över 900 mynt och över 40 silverföremål, däribland smycken. Det upptäcktes i en chiffonjé på 80-talet när möbeln gick i arv efter att en släkting gått bort. Everlövsskatten, som det unika vikingafyndet kallas, väckte uppståndelse redan för 30 år sedan.
Enligt svensk lag ska den som upptäcker ett fornminne som saknar ägare rapportera det till länsstyrelsen. Men om fornminnet kan antas ha gått i arv, exempelvis genom att ha hittats inomhus, tillfaller fyndet den privatperson som upptäckt det. Birgitta Hårdh, professor emerita i arkeologi vid Lunds universitet, var själv med och stred för att fyndet skulle tillfalla staten när det begav sig – men gick bet. Domstol slog fast att vikingaskatten enligt gällande regler ägs av den som hittat den.
Efter ”många förhandlingar med ägarna” lyckades Birgitta Hårdh tillsammans med kollegor få in samlingen till Historiska museet i Lund, där den katalogiserades, fotograferades och ställdes ut. Sedan fick de vackert lämna tillbaka skatten till ägaren och har inte vetat ”ett dugg vad som har hänt med den” säger Birgitta Hårdh – förrän nu när den ska säljas på auktion, något Sydsvenskan var först med att rapportera.
–
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2022-09-04 08:45 av Magi-cat
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Ja, det är minst sagt förskräckligt, sjukt! 😢 Det borde inte vara tillåtet!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det känns som om staten borde kunna ingripa då skatten har så stort värde och då tänker jag inte ekonomiskt.
Förresten, vad är den värderad till i kronor?
/Maria
En skatt som denna ska tillhöra alla, inte vara något som blir en handelsvara.
"Enligt svensk lag ska den som upptäcker ett fornminne som saknar ägare rapportera det till länsstyrelsen." Helt ok alltså.
Men, det finns ett men:
"Men om fornminnet kan antas ha gått i arv, exempelvis genom att ha hittats inomhus, tillfaller fyndet den privatperson som upptäckt det."
Så klart. Då räcker det med att det "antas" ha gått i arv och blir då som en vara vilken som helst?
Hittar man en skatt så kan man med andra ord lägga den i en gammal byrå. Bra tips😡
/Maria
Finns diskussion om detta i en annan tråd också, https://arkeologi.ifokus.se/discussion/1538653/vikingaskatt-saljs-pa-auktion
Jag tycker vid närmare eftertanke att man tolkar ovanstående citat fel. Det måste ju gälla t ex en brosch som hela tiden funnits inomhus och gått i arv generation efter generation. Då finns även en proveniens och säkert kan man knyta objektet till flera personer.
Men här gäller det en skatt som troligen hittats utomhus och undanhållits staten. Det kan aldrig vara riktigt. Aldrig att den legat i samma byrå i hundratals år och ingen har vetat om den.
#6 Bra synpunkter, tycker jag!
Det måste så klart vara en skillnad där som inte borde vara så svår att genomskåda.