Batikfärger slår ut övervakningskameror?
Dagens nyhet! Man undrar med oro, kommer denna nya upptäckt vid Lunds Universitet att innebära problem för landets "batikhäxor"?
"– Vi kommer inte att kunna bötfälla fortkörare längre, säger Día dos Inocentes, rotelchef på trafikpolisen i Skåne."
"Det var av en slump som forskaren Farverig Barvita upptäckte att vissa färgkombinationer i princip gjorde det omöjligt för övervakningskameror att registrera någon aktivitet.
Efter en helg i batikens tecken med Kulörklubben i Teckomatorp satte hon som vanligt igång med sina experiment på Lunds Tekniska Högskola.
– Jag hade på mig min favorittröja med ett batikmönster /…/. Plötsligt försvinner jag från alla skärmar och inser att vi är mitt i ett vetenskapligt genombrott."
Dessutom visade det sig att man kan tvätta en vanlig batiktröja i 32,4-gradigt vatten och tillsätta såpa för att replikera effekten!
Det sägs också att börsen skenar då ivriga spekulanter handlar med batikfärger.
https://www.hd.se/2022-04-01/fargkombination-slar-ut-trafik--och-overvakningskameror
Jag tror dock att risken för ev olägenheter är över typ imorgon. 😎
Men batik i sig är alltid roligt … 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
😁😁😁
/Désirée
😃
/Maria
😅Då ligger jag risigt till. Idag, i alla fall.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
😁
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!