Bokrea 2022!
Jag har kollat igenom Akademibokhandelns katalog snabbt men såg inget jag ville ha.
Skall kolla igenom den igen senare.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Jag har också snabbkollat men fann inget som jag spontant bara måste ha! Vi får kolla igen och återkomma i frågan. 🙂📚
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har också kollat den katalogen och blev nästan bestört över hur nya böcker som reas. Omtalade romaner från i höstas, skall förlagen inte ha råd att hålla dem i lager? Brukar sällan köpa böcker på rean. Det jag gillar bäst har jag redan läst och måste inte äga.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
#3 Håller med dig om det, att man blir bestört över att så nya böcker reas! Jag tror nog snarast att det är ett tidens tecken. Allt ska vara snabbt och nytt i ett ständigt flöde. Det från i fjol är gammalt. Inget är mer beständigt än så.
.
Jag ser att "Hälsogåtan", 2020-12-29, av Anders Wallensten är med på bokrean. Den köpte jag 2021. 🙂
Hittade den här om att färga garn. Den verkar fin och det är trevligt om det blir mer allmänt igen! (Förr rätt länge sedan höll jag på en del med ull och växtfärgning.)
Det borde också passa bra med tanken på det jordnära, på hållbarhet och återbruk.
Konstaterade just att den närmast belägna bokhandeln inte skickat ut någon bokkatalog i år, vilket de brukar göra. Jag gillar ju att gå på en riktig bokrea … 🙂📚
Såg att "Svenska stolar och deras formgivare 1899-2013" var med.
Och "Keramik och porslin i Sverige genom 7000 år" också.
"Kvinnosaker" av Karin Carlsson blev jag intresserad av.
"Kvinnosaker berättar svenska kvinnors historia genom femtio föremål, från sekelskiftet 1900 fram till idag. Historikern Karin Carlsson skriver på ett fängslande och underhållande sätt om tingen som påverkat kvinnors vardag och format förutsättningarna för ett mer självständigt liv. Men vad som betraktats som frigörande och positivt under en specifik period kan i en annan tid ses som förtryckande och inskränkande, föremålen bär på så vis på berättelser om samhällsförändring och normförskjutning. Läs om den provocerande cykeln, vibratorn som botade tuberkulos, byxkjolen för kvinnliga poliser, Ester Blenda Nordströms cigarett och mycket mer - allt livfullt illustrerat av Amanda Berglund. Boken ges ut i samarbete med Stockholm Kvinnohistoriska."
- Redigerat 2022-02-21 18:48 av Magi-cat
Det blev ett par böcker till slut, en av mina favoriter, Klas Östergrens Renegater, som jag skall ge bort, och Joseph Conrads Mörkrets hjärta, en sån där gammal klassiker, som jag tycker jag "borde" läsa …
Bara nätet som gäller nu i dessa coronatider. Tyvärr - för det är roligare att kolla fysiska böcker. Och så tycker jag att man skall försöka gynna den egna bokhandeln.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
#8 Kul att du hittade några fynd!
Jag tycker också det är fysiska bokrean som är bäst. 🙂📚 Förra året kunde man beställa därifrån och hämta ut en kasse med de beställda böckerna. I år har de inte ens skickat ut katalog.
- Redigerat 2022-02-26 14:12 av Magi-cat