NK slutar sälja päls!
En verkligt glädjande nyhet och inte en dag för tidigt för detta beslut!
Fr.o.m. 1 mars nästa år kommer varuhuset NK att sluta sälja päls från djur. Äntligen! Hoppas nu att fler följer efter, det finns inget som kan försvara pälshandel!
Från tidningen Syre:
"Djurrättsalliansen, som fört en dialog med varuhuset om att upphöra med pälsförsäljning, tog emot beskedet med glädje.
– Att nås av denna nyhet känns otroligt. Vi är oerhört glada och stolta när stora bolag rör sig i rätt riktning. Vi informerade om och visade Nordiska kompaniet lidandet bakom varje pälsdetalj och de lyssnade. Det är ett viktigt statement och det kommer vi kunna referera till vid kontakt med andra bolag – förhoppningsvis kan NK:s beslut inspirera andra att göra detsamma.."
https://tidningensyre.se/2022/14-januari-2022/nk-slutar-salja-pals/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
På tiden😊
/Maria
På tiden, sa Bull 😊
/Désirée

Synd att dom väntar ett helt år till bara. Undrar om det gäller alla deras dyra fritidsjackor med pälskant på luvan också.
Hurra!🥳 Äntligen!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Håller med er att det är på tiden, äntligen!!! 🎉 Nu väntar vi förhoppningsfullt på att alla andra gör på samma sätt!
#3 Det har du rätt i, det tänkte jag inte på. Men "sluta sälja päls" borde ju gälla all päls, även kanter …
- Redigerat 2022-01-22 08:50 av Magi-cat
Jättebra 👍🏻 det är på tiden och mycket behöver göras åt det här så det blir slut på djurens lidande.
Jag har suttit i dagarna med tankar kring det här även vad gäller att äta kött och ha både skor, möbler med mera hur det bidrar till att rättfärdiga djurens slakt och lidande för att vi människor ska ha.
Kanske är det dubbelmoraliskt tänkt av mig som ibland äter kött om än väldigt sällan så händer det kanske en eller två gånger i månaden men jag ser att det mer och mer minskar och jag lär mig dagligen att få i mig rätt vegetariskt så kroppen känner sig nöjd och inte behöver kött eller fisk som nödlösning.
Mina tankar är hur kan vi sitta vid matbordet och säga det här var en fin köttbit eller fin fisk oj så gott det var när det är ett före detta liv vi har på tallriken, är vi så själviska så vi inte tänker på den som ligger framför oss på tallriken oavsett det gäller fågel, fisk eller kött ?
Dom där fina bra skorna dom är också av skinn, underbara bekväma skor men huden dom tillverkades av är för djuret att bära inte för mig att njuta av när det finns alternativ eller den där fina skinnfåtöljen som är så go framför tv-n där vi åter mumsar i oss kött, fisk, fågel och vräker oss på djurens bekostnad.
Många tankar har kommit till mig genom åren om hur självisk jag en gång var när jag var en riktig köttätare, hur självisk jag var som bar skor av skinn och läder eller hade en möbel som innehöll någon skinnbit och en dag åkte det ut och fick hamna i jorden där jag gav djuren en möjlighet att återbördas till jorden som dom kommer från det var mitt sätt att försöka göra något bra av min egen okunnighet.
Perfekt är jag långt från eftersom jag inte helt gått över på vegetarisk kost men jag kämpar på och sällan sällan är det kött eller fisk på tallriken men jag behöver fortfarande lära mig mer om att få i mig tillräckligt den vegetariska vägen så kroppen blir nöjd och inte behöver ha något kött som ersätter förlust men jag är på god väg och min förhoppning är att jag en dag även kan gå över till helt vegansk mat men just nu kämpar jag med att lära mig att hålla mig till vegetariskt och när jag vunnit den striden kan jag ta nästa steg.
Päls är snyggt absolut det finns många vackra kreationer men den absolut vackraste kreationen det är när djuren får behålla sin päls och ha sina liv ifred det är vackert på riktigt ❤️
Min mamma var en sådan där tant med päls. Minns att hon hade en persianpäls och när hon fyllde 50 år fick hon en nutria som var ryckt så bara de mjuka underhåren fanns kvar. Underbart len.
Varje vinter lämnade hon in pälsarna för vinterförvaring.
När det började gå ur tiden det där med tanter och pälsar så försökte jag påverka mamma som var svårflörtad.
Till slut sa jag att hon kunde bli nerslagen på stan om hon hade pälsen på sig, mest som ett skämt men med ett visst allvar bakom. Från den dagen tror jag inte att hon använde sina pälsar mera😁
/Maria
Min mamma var också en sån där pälsmamma likaså min mormor så bar dom päls och jag fick också en när jag var liten men den var inte äkte men väldigt fin vit form av fuskpäls inte som dom gör dom idag.
Vi hade pälsarna kvar både från mamma och mormor tills för några år sedan då åkte dom väck men det var nostalgi som höll dom kvar och på den tiden då tänkte dom inte så som vi gör idag när det kommer till djuren tragiskt nog var det inte så då.
För många år sedan köpte mamma en fårskinnspäls och jag mådde pyton över det där men vad säger man till nån som köpt något som den är nöjd med fast man själv är så emot ? jo man harklar sig lite och pyser ur sig den ser ju varm ut och hoppas du trivs i den mer kunde jag liksom inte säga för vem är jag att ta bort den glädjen för henne hur mycket det än sved och gjorde ont i mig.
Jag ska erkänna att för några år sedan gjorde jag något ovanligt, jag är lite udda i mitt tänk och följer inte alla normen alla gånger och sån har jag alltid vart jag gör på mitt sätt andra gör på sitt men hur det var köpte jag två pälsar med intentionen att ge dom en hygglig begravning för något inom mig sa jag måste göra det här för att på något sätt få en sinnesro.
En del skulle säga jag bidrog den gången till pälsindustrin och det gjorde jag ju faktiskt men för mig blev det så viktigt att göra det här för att på ett vördnadsfullt sätt ge djuren en fin ceremoni till minne av alla djur som fått lida nu och i framtiden för att vi människor ska göra oss fina i deras hudar när deras päls och hudar är helt för djuren och inte för oss att värma oss i.
Nu är jag av shamansk natur och ser en helhet i universum med allt så mitt tänk är annorlunda än mångas och att få återbörda något till Moder jord det för mig kändes så viktigt därför gjorde jag mitt val.
Ceremonier är för mig väldigt viktiga inför allt både människa, djur och natur för allt är en balans vi ger vi tar men tar vi ska vi ge tillbaka och här kom mina tankar in om just djuren och deras fruktansvärda lidande att kan jag på något sätt ta emot några eller någon av dom djuren som redan utsatts och ge dom en upprättelse så ska jag göra det och så blev det.
Idag har dom förmodligen förmultnat i jorden för det var några år sedan och för mig kändes det så viktigt att få göra det här, att få återbörda dom till den jord dom kommer från och få hedra dom med rökelser, ljus, dans, trumma och tacksamhet över den underbara villkorslösa kärleken våra djur har att ge oss oavsett dom är vilda eller tama djur och att dom inte är vår beklädnad dom ska ha sin beklädnad ifred den ska inte vi människor ta ifrån dom ❤️
Det här är ett annorlunda sätt att se på saken jag vet men för mig kändes det rätt och jag har inte ångrat mig tvärtom jag gjorde vad jag kändes bra och intentionen är den absolut viktigaste ge djuren upprättelse det är vad vi ska sträva efter allihop ❤️
#3: det finns ju fuskpäls/syntet, så de kommer nog att gå över till att använda sådant då deras uttalande antyder att försäljningen av all äkta päls på NK upphör.
Fårskinn är jag lite kluven till. Jag tycker det är bra att man tar tillvara hela djuret när man slaktar till kött.
Att däremot slakta och hålla djur för enbart pälsen är horribelt.
/Maria
#10 Men är får inte liv dom också ?
#11 Självklart men jag är inte vegetarian och då känner jag att med just får tar man tillvara allt och att det är bra.
Jämfört med minkar som föds upp enbart för pälsen.
/Maria
#12 Men alla djur, katter, hundar, och alla vilda djur jag förstår inte ? vad är skillnaden alla hör dom hemma hos oss och alla ska som skyddas och får dom fantastiskt underbara djuren vad har dom gjort för fel för att uteslutas ?
Urskogens folk! Är du vegan?
/Désirée
#14 Nej jag är ju inte det men jag önskar att jag vore för då skulle det bli enkelt och det är ingen skillnad på får eller andra djur alla är dom lika värda ser man inte det å är man inte djurvän öht.
#15 Du är alltså lika rörig och inkonsekvent som du har varit i alla dina tidigare nick. Städa upp framför din egen dörr, innan du anklagar någon annan för någonting.
/Désirée
- Redigerat 2022-01-24 18:42 av DesK
#15 Jag förstår inte riktigt vad du skriver och menar men nu börjar det gå upp ett ljus😉
/Maria
Man kan tycka vad man vill om mig det hör inte i tråden men djuren gör och den kampen ger jag aldrig upp stora som små från minsta lilla kryp till det största djur som finns alla har dom rätt till liv.
18 Men du äter gärna upp de älskade djuren liksom jag gör.
Jag är en stor djurvän och jag skrev att jag är kluven till just får för de är ett djur vi äter till skillnad från andra djur som dödas enbart för sin päls.
Ser du inte skillnaden?
Så din kamp blir ganska uddlös så länge du inte genom din övertygelse blir vegan.
/Maria
- Redigerat 2022-01-25 06:49 av Maria
Oj vilken stor text det blev i första stycket. Det var inte meningen.
/Maria
#19: Så här skriver jag i inlägg #6.
Perfekt är jag långt från eftersom jag inte helt gått över på vegetarisk kost men jag kämpar på och sällan sällan är det kött eller fisk på tallriken men jag behöver fortfarande lära mig mer om att få i mig tillräckligt den vegetariska vägen så kroppen blir nöjd och inte behöver ha något kött som ersätter förlust men jag är på god väg och min förhoppning är att jag en dag även kan gå över till helt vegansk mat men just nu kämpar jag med att lära mig att hålla mig till vegetariskt och när jag vunnit den striden kan jag ta nästa steg.
Mer än så kan jag inte förklara och inte har den skyldigheten heller till någon annan, gör på mitt sätt inte andras åsikter spelar roll jag gör det för djuren och en dag har jag lärt mig få i mig rätt så att kropp inte saknar något det händer en två gånger i månaden som jag tagit kött och jag ska över helt på vegetariskt och slutligen även veganskt. Är det så fel det ?
- Redigerat 2022-01-25 07:30 av [Urskogens Folk]
#21 Du gör som du vill men sluta anklaga andra för att inte vara djurvän.
Så länge du kör med din dubbelmoral.
/Maria
Detta är ett ämne som brukar vara känsligt, så även här. 🙂
Vi kan väl i alla fall anse oss eniga om att det är ett bra beslut att sluta sälja päls. Pälsfarmande och jakt på pälsdjur innebär ett helt oacceptabelt lidande för djuren. Så länge päls är en statussymbol och kan säljas till höga priser kommer pälsfarmande och jakt för pälsens skull att fortsätta. Därför är det bra att någon till att börja med och förhoppningsvis allt fler tar detta ställningstagande och slutar med att sälja päls.
- Redigerat 2022-01-25 09:06 av Magi-cat
#23 Absolut.
/Maria