Lovikkavanten
Erika Aittamaa skapade den klassiska Lovikkavanten år 1892 i Pajala kommun. Enligt en version kom vanten till via ett misstag. Erika stickade vantar åt andra för att få in lite extra pengar. De här vantarna ansåg kunden inte blev så lyckade. Erika tog då itu med dem igen, tvättade och kardade dem och vips var den värmande och populära Lovikkavanten född!
Tofsarna vid handloven är till för att kunna knytas ihop och vantarna hängas till tork.
Tillverkningen av Lovikkavanten växte allt mer och under krigsåren började även Erikas man sticka.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Så här ser Lovikkavanten ut-
I 20 år var den här - världens största - utställd i en monter utanför fabriken i Lovikka, men plockades sedan ner, den hade blivit för sliten.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nPwoJ/varldens-storsta-lovikkavante-nedplockad
En lovvika vante slits inte tror att någon hittat maken.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag tycker att Lovikkavantar är så fina, men kan tyvärr inte använda dom 😢
/Désirée
#3: Har du allergi mot ull?
Nej, men den kliar!
/Désirée
Tycker inte de är särskilt varma alls, brukar ofta ha andra vantar under och som DesK säger, de kliar!😄
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag minns bara isklumparna man fick som fastnade och att vantarna smakade Chenin Blanc fast det visste jag inte då! 😎
#7. Vad doppade du dina vantar i?😄
Det är det våta yllet som kommer fram - och jag minns pulkafärder och evig vinter.
Sen när jag blev vinnörd kom det igen - men då var det aldrig så isande kallt!
Chenin blanc är en syrarik druvsort vilket också är det som gör att den passar utmärkt att använda till både söta och mousserande viner. Chenin blanc är dessutom rikt på glycerin vilket gör att vinerna får en fet/oljig munskänsla. I arom- och smak hittar man gula plommon, äpple, päron, kvitten, honung, bivax, ingefära, våt ylle, brioche, och om vinerna vuxit varmt mer tropisk frukt. Andra smakord som ofta förekommer är tropisk frukt (persika, mango, melon), citrus (skal, marmelad), blommor (kaprifol, apelsinblommor), marsipan, och nötter.
Gillar beskrivningen utom: fet oljig munkänsla, våt ylle och brioche.
Är det vinet verkligen gott?
#10: Det finns fynd även om det inte låter så gott men visst var det fint att suga på isbitarna från vantarna?
Chenin Blanc odlas även i Sydafrika och då heter druvan Steen.
Kan vara ett trevligt bersåvin med eller utan bubblor.
Väl kylt vin och en varm sommardag med något salt tilltugg …
- Redigerat 2021-12-21 23:28 av Pyttelite
#11. Kan inte komma ihåg om jag åt isbitar eller inte, det var ju några år sedan!😉
Eftersom Lovikkavantar kliade så på mig fick jag aldrig möjligheten att smaka Chenin Blanc den vägen
/Désirée
#13: Det är aldrig försent att prova ngt nytt! 😁
#14 😁😂😁😂
/Désirée
Jag har både stickat Lovikkavantar och använt dem och tyckte om dem, varma och sköna, inte stickiga, men allra bäst med en tunn vante innanför.
Jag har hur som helst svårt att förknippa någon som helst form av druva med dem. 😀