Quiz - kan du ordspråken?
Visst är det trevligt med ordspråk? 😎
Men är det så många som använder sådana längre?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
32/35 men mot ett protesterar jag för små grytor har också lock, sade min släkt, kanske kan vara båda? Mvh/WL
#1 Aha! Lock har jag aldrig hört, men kan det vara något lokalt?
Pigg som en Lärka trodde jag men annars hade jag rätt.😀
Lock har jag heller aldrig hört.
/Maria
Kul quiz! 👍🙂
Det är synd att så många talesätt försvinner men så är det väl, språk utvecklas ju hela tiden.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Fick ihop 32/35. Rolig quiz! Jag gillar ordspråk (jag är folklivsnörd).
// Harley
Kul med ordspråk! 🙂 33/35. De flesta klickade jag i utan eftertanke, några enstaka hade jag aldrig hört.
💖🧡💛💚💙💜
Tänkte på ordspråket -små grytor har också öron, små grytor har också lock, kommet av öronlock tror jag. Man sade det för att barnen inte skulle fatta att man såg att de tjyvlyssnade. Bara en tanke…Mvh/WL
Jag gillar också ordspråk . 😎 Tycker det är synd om de försvinner ur språket. Ett ordspråk säger så mycket … 🙂
#7 Så kan det vara! Det finns förstås varianter.
Allt det där har jag växt upp med så det var lätt.
Små grytor har också öron, sa man vuxen till vuxen för att göra de andra uppmärksamma på att man inte skulle prata om vissa saker när barn var i närheten.
Ibland kan ordspråk missuppfattas och förvrängas och någon kan ha sagt lock istället för öron och sen skeppas det vidare utan att någon tänker på att det skall finnas någon logik i det. Att det skulle ha med öronlock, eller lock för öronen att göra låter långsökt, för då hör man ju inte.
Jag googlade och de används visst båda? Men så kan det vara att det är olika i olika delar av landet…Mvh/WL
Jag hittar bara varianten med lock bland parodier på ordspråk.
Litar på Nordiska Museet som listar vedertagna ordspråk
https://www.nordiskamuseet.se/artiklar/sma-grytor-har-ocksa-oron
Däremot finns tydligen Även små grytor har stora lock, men det är ju en helt annan betydelse.
Men jag säger inte emot att du kan ha hört uttrycket med lock, det är många ordspråk och uttryck som förvanskas med tiden och så småningom blir de vedertagna även om jag hör till dem som får ont i språkörat av att höra t ex sånt som "komma till bukt med".
Jag håller med Sindri, jag tror också att många ordspråk och uttryck förvanskas med tiden (hör det då och då) ibland medvetet, ibland av okunskap. Synd!
En del ordspråk försvinner, folk slutar använda dem då man inte förstår dem helt. De bygger på gamla företeelser eller föremål som vi inte känner till idag. Det var intressant information i länken i #11. Enkelt och tydligt förklarat med bilder av gamla föremål! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
För att vara petig, är I eftertankens kranka blekhet verkligen ett ordspråk? 🤔
Det känns inte riktigt så.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#13: Ja, där har du rätt. Det är ett utryck och inte ett ordspråk. Ett ordspråk skall ju säga någonting på ett annat sätt än direkt uttalat.
Så i eftertankens kranka blekhet borde de inte tagit med det.
Idiom snarare.
#15: 👌
Hade klarat alla om jag inte hade varit så snabb och tryckt fel!😡
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Missade en
Det dunkelt ……… är det dunkelt tänkta
Gjorda Sagda
Stolt ägare till tre La permer