Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etiketter: samhällsfrågorspråk
Läst 81 ggr
Magi-cat
4

Viktigaste språkhändelserna i Sverige

Språket förändras hela tiden och tur är väl det. Men vilka är de viktigaste språkhändelserna på senare tid?

Ett hundratal språkexperter har röstat fram en vinnare:
Du-reformen!
Det är helt rättvist, tycker jag! Tänk vilken förenkling av all kommunikation det blev när man inte längre skulle titulera varandra och "herrn, frun och ni" var ett minne blott!
1967 kom den reformen och Bror Rexed får äran om främste förkämpe för den.

Radiotjänst: Andra viktiga språkhändelser är radion. När den började sända 1925 bidrog den till en rikssvensk talspråksnorm.

Engelska. Innan 1946 var tyska viktigaste främmande språk i Sverige. Kan vi ens tänka oss det? Nu är det som bekant engelska som tagit över helt.

Enklare stavning. 1906 kom Selma Lagerlöfs bok om Nils Holgersson. Hon blev som ambassadör för årets stavningsreform.

Språktolerans: Meänkieli tillåts (!) på raster 1957.

Minoritetsspråken. År 2000 får Sverige fem nationella minoritetsspråk, nämligen finska, samiska, meänkieli, romska och jiddisch.

Och så har vi sms-språk som kom 1993 när vi lärde oss att det är ok att skriva kort och koncist och med förkortningar!

Könsneutralitet. Hen började användas allt mer efter 2012.

källa: ICA-kuriren 2021:17

Vilka språkhändelser tycker ni är viktiga och vilka fler skulle behövas?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
1

Om man nämner du-reformen måste man även inkludera Ni-reformen som var föregångaren.

Tidigare skulle titlar användas och de ersattes med ni.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Magi-cat
0

#1 Den verkar dock inte haft samma fantastiska genomslag som DU-reformen.

Magi-cat
1

Emojis måste vi ta upp också! Detta att uttrycka sig i bilder är något nytt … sedan hieroglyfernas tid. 😃

Pyttelite
0

#2: Man kan inte separera den på det sättet.

Hade inte ni reformen funnits jade man inte kunnat göra du-reformen.

Pyttelite
0

#3: Njae det finns väl en trave andra alfabet nu leva de som använder bilder

Grace2009
2

Jag förstod inte som barn att vi inte niade i Sverige. Kommer ihåg när jag gick i 3:an eller 4:an och vi skulle skriva en intervju. Jag niade personen genom hela intervjun och mina klasskamrater tyckte jag var konstig "Det är ju bara en person inte flera". Jag trodde det var självklart att göra så för att visa respekt. Har niat människor några få gånger under min barndom och tidiga tonår innan jag fattade på riktigt att såhär gör man inte här.

Jag är uppvuxen två språklig med tyskan, så i mitt huvud var det väl självklart att det är lika viktigt i båda språken. Jag är född 1990, så det förklarar väl varför inga barn runt omkring mig visste vad niande var ens 😂

Magi-cat
1

Anders Svensson, chefredaktör på Språktidningen och ansvarig för nyordslistan som tas fram varje år har kommit ut med en bok om den svenska språkhistorien:
Nusvenska. En modern svensk språkhistoria i 121 ord 1900-2020.

Varje ord säger något om det året och den tiden och visar på samhällsutveckling och historia.
Som du-reformen som gjorde det sociala livet så mycket smidigare och blev en symbol för ett mer jämlikt samhälle.

Några exempel på andra ord som tas upp:

Jazzen kom 1919. Men skulle det heta jazz eller jass? Som vi nu vet blev det jazz som fick sätta tonen.

1926 myntades Medelsvensson i Landet Lagom. På den tiden var Svensson det vanligaste namnet. Det är det inte längre.

1944 föddes kvällsblaskan när det första numret av Expressen kom ut. (Fanns det en tid innan kvällsblaskorna?)

Kommer ni ihåg 2002 när ministern gjorde en pudel? (Den som pudlar ber alltså om ursäkt.)

Och 2018 fick vi flygskam.

2020 vad minns vi där för nyord, om inte coronahälsning?

läst i Ica-kuriren 2021:27

Magi-cat
1

I Språktidningen 2020:05 finns en lång artikel om att "ni" som tilltalsord kan vara på väg tillbaka!
Den som ni-ar idag uppfattar det som artigt eftersom de yngre inte känner till den historia av avståndstagande som den äldre generationen uppfattar via tilltals ordet "ni".

Frågan ställs mot slutet av artikeln, vem ska egentligen bestämma? Respektfullt eller avståndstagande?

Själv hoppas jag att det får vara som det är. Du till alla! 😎

https://spraktidningen.se/2021/06/kommer-ni-igen/

Jag står ensam i receptionen på TV4 och väntar på att bli insläppt. ”Har ni någon bil på parkeringen?” undrar väktaren som sitter bakom disken.…
  • Redigerat 2021-09-15 09:27 av Magi-cat
Pyttelite
0

#8: Och den äldre generationen minns inte varför bi kom till!