Linet ett kulturarv
Lin är en av våra äldsta grödor och har odlats i tusentals år. I dag är det dock få som odlar linfrön i Sverige. För att uppmärksamma grödan har projektet 1 kvadratmeter lin startat i Blekinge.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/linet-gor-comeback
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Lin är ett underbart material men inte så vanligt idag. Så bra att de bevarar kunskapen om linet och därmed värnar om det textila kulturarvet!💙
Jag känner en som har odlat och berett lin på ursprungligt sätt. Vilket enormt arbete det är innan fibern blivit till tyg! Man förstår att textilierna var kvinnornas rikedom förr när man inser arbetet bakom handdukarna och finkläderna.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag tycker att linodlingen har ökat på senare år. Mycket vackert på slätten med det linblåa och rapsgula.
Linolja och linfrö är trevliga bekantskaper.
- Redigerat 2021-03-26 21:20 av Pyttelite
#2 Men - det vackra blå linet man ser på fälten, används det någonsin till beredning av textilier? Eller linolja?
#3: Jag tror att det mestadels används för linolja men det finns förmodligen även andra områden.
Linnelakan och linnekläder är produkter som behöver bevaras men är oftast ganska dyra.
Vet heller inte om det är ngn EU-satsning.
Här lite odlingsinformation:
Linet var en viktig skatt förr och man förstår att man tog till ritualer för att skörden skulle bli så bra som möjligt!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/myter-om-linodling
Lin till lakan och kläder verkar ha kommit tillbaka. Dock är de ganska dyra. Jag har flera plagg i lin 😊
/Désirée