Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etiketterhantverknaturmaterialtextilkonst
Läst 100 ggr
Magi-cat
4

Handspunnet ullgarn håller i längden!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att spinna ull är gammal kvinnokonst! Men är det en kunskap på utdöende?

Det finns nog inte så många idag som behärskar ullspinningens konst, vilket är synd för dels är det en kulturgärning att bevara och dels blir det så fint garn! Många som föder upp får slänger bara ullen vilket är slöseri eftersom den kan värma många frusna om man tovar den eller spinner till garn och stickar!
För att inte tala om att den kan bli vackra konstverk.

Har ni provat att spinna någon gång? Det är roligt! Kanske något som kan inspirera i corona-tider´?

I länken hittar vi lite om den handspunna ullens fördelar och lite tips och råd om det förträffliga redskapet spinnrock.

bild från pixabay.com

https://www.land.se/fixat/gammal-spinnrock/?fbclid=IwAR14fEu-pMbvV35LKrpQkDp0Cvb0muzHSyR6uUxMdFthLuab4qvyn0UlrMs

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vill du få snurr på en gammal spinnrock? Ronald Hedman från Brännbacken mellan Arjeplog och Sorsele lär dig sina bästa knep.
[sekler]
3

Det här minner om min uppväxt med flera som spann bland annat min gammelfarmor och jag kan se henne än idag hur fingerfärdig hon var och vilka fina plagg som hon stickade och hon kunde konsten att ta vara på material som man gjorde förr i tiden.

Jag behärskar inte alls det här men jag fick vara med gammelfarmor , karda med mera och två spinnrockar finns i min ägo vilka jag kanske borde försöka mig på och lära mig mer om för dom är kompletta om än väldigt gamla och det är just det som är så härligt att dom är från förr och har använts av flera i min släkt genom tiderna det känns så varmt.

MonicaLagerquist
2

Jag kan faktiskt spinna,Har spunnit både ull och lin.Men nu är det många år sen jag spann något,.Kan tekniken både med slända och spinnrock.
Har spunnit garn till ett par nålbundna sockor bland annat.

Stolt ägare till tre La permer

Magi-cat
1

#2 Kul! Jag kan faktiskt också spinna och spann en hel del förr när vi hade angorakanin. Det var fint att kunna ta tillvara den underbart mjuka ullen.
Men bara på spinnrock, slända kunde jag inte.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sekler]
3

#2: Vad härligt och jag blir lite full i skratt för jag tittade på spinnrockarna igår och kunde omöjligt komma ihåg att den där mackapären på dom att det heter slända men nu kom den i minnet 😂 Oj vad man gömmer.

#3 Det här är så roligt att det får finnas kvar den här konsten och tänk om vi kunde tänka mer så idag och ta vara på och göra saker själva istället för att bara beställa allt färdigt det skulle kunna bidra så mycket till vår miljö, leverne och balansen på vår moder jord 😎