Filmen "Året var 1971"
Ikväll kl 20 visas dokumentärfilmen "Året var 1971" på TV1.
Almarna i Kungsträdgården, Tjejsnack, en välkänd kvinnolåt och Björn Gillberg som tvättar skjortan i Prädd kommer att vara med.
Förhoppningsvis också Vietnamrörelsen som väl är mest signifikativ för den här tiden.
"Svensk dokumentär från 2020. 70-talet fyller ett år och svenskarna passar på att åka till Mallorca som aldrig förr. Vägmästaren Lars Molin debuterar som tv-dramatiker och Badjävlar blir ett begrepp. I Stora Blåsjön i norra Jämtland inleds en hungerstrejk för att få jobben tillbaka i byn. Sverige skakas av mordet på den jugoslaviske ambassadören. Pjäsen Tjejsnack har premiär och sången ?Vi måste höja våra röster för att höras? kommer att höras länge. Och det anordnas kvinnoläger. I Söderhamn mördas fyra personer inne på Tingshuset. Och i Stockholm pågår striden om almarna i Kungsträdgården. Björn Gillberg protesterar mot tillsatser i maten och passar på att tvätta skjortan i mjölkersättningspulver"
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2021-01-10 16:23 av Magi-cat
Oj, missade att spela in, har gjort det sedan många år, men ser att den går i repris inatt. Tack för tips!
Den var intressant, men ingenting om Vietnamrörelsen vilket var konstigt, men det kanske har varit mer i andra filmer.
Det var roligt att se den äldre upplagan av de som var med i filmerna från 1971 och höra dem berätta i nutid!
Det hände mycket de där åren, och förhoppningarna och viljan att skapa ett bättre samhälle var stor. Miljötänkandet och solidariteten var viktiga ingredienser.
Striden om almarna fick vi se en del av. Folk hade helt enkelt fått nog av okänsliga rivningar och nu när almarna skulle sågas ner blev det helt enkelt för mycket.
Här liksom vid andra tillfällen verkar det ha varit onödig polisbrutalitet. Polishundar mot tioåringar, som någon sade … (Det var vid någon rivning i Visby, tror jag.)
När man ser på allt med nutida ögon är det lätt att mycket kan tyckas vara lite idylliskt ändå. Mycket hände de där åren och mycket vände.
Striden om almarna aktualiserades idag igen n'r en av de då räddade almarna fälldes pga almsjukan.. Många minns och berättar om hur det var.