Finska bastubad kulturarv
Den finländska bastukulturen klassas nu som immateriellt kulturarv. Unesco har valt ut bastubad till den nya listan över kulturuttryck som måste skyddas och bevaras för framtiden.
– Äntligen, säger Arja Saijonmaa, artist och medlem i Finska bastusällskapet.
Bastubad utjämnar hierarkier och främjar respekt mellan människor. Det skriver Finlands kulturdepartement på sin hemsida.
Unescos val att lyfta den finländska bastukulturen som ett immateriellt kulturarv beror på en månghundraårig tradition i ett land där 90 procent beräknas ha tillgång till en bastu. FN:s kulturorgan räknar till 3,3 miljoner bastubad på 5,5 miljoner invånare.
– På 90-talet vet jag att det var två miljoner. Då skrev jag en bok om den finländska bastukulturen.
Hela 90-talet var jag i bastun. Det är svårt att sammanfatta kulturen för det finns så mycket: steam, hamam, rysk banja…, säger Arja Saijonmaa.
https://www.svt.se/kultur/finlandskt-bastubad-ett-vardsarv-antligen
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-12-20 11:51 av Pyttelite
Så trevligt! Det är nog bra tänkt! 🧖♀️👍🤽♀️🌲🌲🌲
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1: Jag saknar bastubad!!
Själv är jag ingen bastubadare, men jag förstår de som är det. Dessutom lär det vara väldigt nyttigt och kan motverka t.o.m. demens.
Kan tänka mig att det är bra vid värk t.ex.
https://hjarnan.ifokus.se/discussion/1356636/bada-bastu-minska-risken-for-demens
Precis på väg in i bastun……😊
När vi byggde den sa folk - Äh, ni kommer bara att ha den som förråd i alla fall.
Nope - hänger tvätt, har som gästrum (tystast i huset) men mest bastar. Helt underbart.
Har hört att även rätt små lägenheter i Finland har egen bastu.
#4: Skönt och varmt!
#4 Åh så skönt!
Ja, i Finland kan man inte vara utan bastu. 🙂