Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etiketter: samhällsfrågorpolitik
Läst 62 ggr
Magi-cat
3

Fredspristagaren Jane Addams

Jane Addams, född 6 september 1860, tilldelades Nobels fredspris 1931.

Hon var en sann pionjär och ägnade sitt liv åt att kämpa för social rättvisa, kvinnlig rösträtt och världsfred. Hon var också en av grundarna till Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet.

Från The Nobel Prize:

"I USA arbetade Jane Addams för att hjälpa de fattiga och stoppa användning av barn som industriarbetare. /…/

Under första världskriget var hon ordförande för en kvinnokonferens för fred som hölls i Haag i Nederländerna och försökte förgäves få president Woodrow Wilson från USA att medla fred mellan de krigande länderna. När USA gick in i kriget istället uttalade sig Addams högt mot detta. Hon blev följaktligen stämplad en farlig radikal och en fara för USA: s säkerhet.

Addams var kritisk till fredsfördraget som tvingades på Tyskland 1919 och hävdade att det var så förnedrande att det skulle leda till ett tyskt hämndkrig. I slutet av sitt liv blev Jane Addams hedrad av den amerikanska regeringen för hennes fredsarbete. Läs mer: https://bit.ly/315jvwr"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jane_Addams

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2020-09-10 09:04 av Magi-cat
Magi-cat
2

Snart är det dags för tillkännagivandet av fredspriset igen. Det känns alltid lite oroligt, tycker jag, eftersom det har varit en del konstiga utnämningar under årens lopp.

Nyligen var det tydligen någon som vill nominera D. Trump …😟

DesK
2

Ja, de är ett viktigt pris 😊 och visst har det då och då gått till någon konstig person. Vi får hoppas att de tänker sig för lite extra iår. Jag har en dröm….

/Désirée

Magi-cat
1

#2 Visst hoppas vi att de tänker sig för noga! (Fler kvinnor borde få pris.)

Har du några förslag till Fredspris? 🙂

DesK
1

Jag tänker på en viss ung dam, men jag tror att hon nog anes vara för ung än 😊

/Désirée

Magi-cat
2

#4 Ett utmärkt förslag! 🤗🕊☮