Hur länge lever coronavirus på böcker?
Det kanske vi aldrig tänkt på förut, men hur länge finns coronavirus kvar på böcker? Pandemin gör att nya frågor dyker upp ideligen i en liksom ny verklighet …
Enligt en amerikansk undersökning finns det inga spår kvar av coronavirus på återlämnade biblioteksböcker efter tre dagar.
Efter en dag var viruset borta från hårda ryggar och DVD-fodral. Efter tre dagar gick det inte att upptäcka virus inuti böckerna.
Tvätta/sprita händerna är nog en god idé. 😎
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tidigare, förra århundradet var det vanligt med en inklistrad lapp i låneböckerna som beskrev förhållningsorder inklusive hur man skulle bete sig vid sjukdom. Kan det vara passande att damma av dessa och återinföra?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Upp till två dygn på papper, har vi fått info om inom hemtjänsten
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag var och lånade böcker häromdagen och kom att tänka på just det här. Jag hade nästan förväntat mig att det skulle stå något om handhygien på biblioteket, men förutom det här med avstånd fanns inget.
De har iofs ställt fram handsprit vid självlånedisken och man tycker att folk borde fatta själva, speciellt nu, att de ska tvätta händerna, men de verkar ändå behövas påminnas om det.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#1 De där lapparna har länge betraktats som något väldigt passé och platsande i kuriosakabinettet, men de kanske vore idé att återinföra dem!? 👍 😎
#2 Ok! 👍
Har inte vågat låna böcker sedan i corona kom, hur vet man när de är tillbakalämnade? Kanske skall gå till biblo och fråga - längtar efter låneböcker, läsa på platta är inte lika kul. Det skall vara en bok i hängmattan! 😃
#5 Men då får du låna dem (med handskar på) och sedan vänta i tre dagar innan du läser dem, för då ska det inte vara någon fara enligt det som står i trådstarten. 🙂
Jag såg flera personer på biblioteket som hade handskar, det är nog ingen dum idé. Själv har jag lånat som vanligt men varit mer noga med att tvätta händerna efter varje gång jag läst i boken.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Smart idé - att jag inte tänkt på det. Har ju alltid handsar när jag är ute och gör ärenden. Sedan karantän hemma på skåpet!
Bra idé med handskar! Tror inte många vet att viruset kan överleva på ytor. 😕 Det varnas bara för hosta och förordas avstånd.
Många bibliotek har takeaway, så man inte behöver gå in i lokalen. Sedan kan ju böckerna vänta hemma i 2-3 dagar. 🙂👍
Såg en cyklande bibliotikarie igår med många påsar fyllda med böcker att lämna till väntande låntagare. Mycket trevlig ide för de som är i riskgrupperna.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det här är en svår fråga en del säger ett par dygn andra fem dygn, hmm vad är rätt 🤔
Nu lånar jag inte böcker jag köper dom själv men det är ju ingen garanti det heller.
Samma här på orten man kan beställa bokkassar och det är alla tiders för riskgrupperna , jättebra 👍
#10 Jättebra! 👍