Rosa Parks-dagen
Tråden uppdaterad årligen.
Den 4 februari 1913 föddes Rosa Parks i Alabama.
Hon blev känd som civilkuragets moder då hon vägrade ge upp sin plats för en vit man på bussen på grund av sin etnicitet. För detta blev hon avkastad från bussen och dömd till böter!
Men efter en bojkott av bussbolaget och stöd av bl.a. Martin Luther King blev USA:s högsta domstol tvungen att slå fast att segregerade bussar stod i strid mot grundlagen!
" Rosa Parks har blivit en symbol för medborgarrättsrörelsen och hon har genom åren fått otaliga utmärkelser för sitt mod och sitt civilkurage. Att protestera mot raslagarna var förenat med livsfara."
Rosa Parks är sedan dess en förebild för alla som står upp mot rasism och diskriminering, varje dag, tillsammans!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2026-01-19 08:52 av Magi-cat
Från Nobel Prize:
"#OnThisDay Rosa Parks inledde en ny era i den amerikanska strävan efter frihet och jämlikhet.
1 december 1955 vägrade Alabama, USA: Parker, en afrikansk amerikansk kvinna, att överlämna sin bussplats till en vit passagerare, och som ett resultat av detta greps hon för att ha brutit mot stadens segregationslag. Aktivister protesterade och organiserade en bojkott av bussarna för en dag och valde Martin Luther King, Jr. som deras ledare.
Denna protest fortsatte tills bussarna blev desegregerade, det tog ett år. Under denna tid trakasserades kung konstant med dödshot och hans hus bombades.
Läs mer via The New York Times:
https://www.nytimes.com/…/rosa-parks-montgomery-boycott…"
Rosa Parks födelsedag.
- Redigerat 2022-02-04 19:13 av Magi-cat
Rosa Parks-dagen 4 februari. 🌸