Bodil Malmsten
Har ni läst något av eller om henne? Verkligen en läsvärd författare!
Jag har nyligen läst "De från norr kommande leoparderna", men ska nog fortsätta med några till. Undrar om inte "Priset på vatten i Finistère" är en av hennes mest kända?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bodil_Malmsten
Nu finns också en film på svtplay, passa gärna på att se den om ni kan:
"Få poeter har varit så älskade som Bodil Malmsten. Hennes banbrytande stil drog den breda massan till poesin och formade generationer av läsare. Men själv hade hon svårt att känna att hon dög - en känsla som med tiden blev så stark att hon i medelåldern lämnade allt och emigrerade till Finistère vid franska Atlantkusten. I filmen berättar familj och vänner om hur Bodil Malmsten skrev för att besvärja sitt inre mörker. Med bl.a. Eva Dahlgren, Plura Jonsson, Mauro Scocco och Kjell Andersson."
https://www.svtplay.se/video/e7oLb3M/ett-javla-liv-en-film-om-bodil-malmsten?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag älskar hennes böcker! Just nu läser jag hennes bokskrivarbok "Så gör jag" för jag vet inte vilken gång i ordningen.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Älskar Bodil Malmsten! Tror jag läst alla hennes böcker. Att höra henne prata var också en höjdare. Hon var verkligen speciell, och en sådan som hade mycket kvar att ge. Varför skall såna ryckas bort, medan all världens största idioter lugnt kan gagga vidare.
Har både läst och har en del av hennes böcker. Nu är det ett tag sedan jag läste något av henne.
Skall se på Svt play senare, skall bli intressant!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#0: Såg faktiskt programmet igår och det var mkt sevärt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag kände igen detta programmet, så jag har tydligen sett det innan.
Det känns faktiskt riktigt deprimerande när man hör hur hennes liv blev.
Hon var nog bara riktigt lycklig nere i Finistere!
Tack för era kommentarer, roligt att läsa om era reaktioner ovan om Bodil Malmsten! 🌸
Hon förtjänar verkligen att kommas ihåg och visst hade hon mycket kvar att ge! Det hon skrivit finns kvar, tack och lov …
#1 Tack för tips om bokskrivarbok!
#2 Ja, det kan man undra … 😢
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag var i väg för någon månad sedan och köpte hennes bok "Så gör jag".
Den boken kommer nog snart vara borta i sortimentet, för bokhandeln hade bara två inbundna ex. kvar.
Tack för tipset Nefer!