Kulturtant iFokus

Kulturtant

Etiketthumor
Läst 55 ggr
Magi-cat
7

Dagens datum ...

Samlar här lite fler roliga, fyndiga skämt med anledning av dagens datum…

Järfälla bibliotek ska börja kontrollera så låntagarna verkligen läst böckerna de lämnar tillbaka! (Äntligen! 😀)

"NYTT! Från och med idag kommer bibliotekets personal att kontrollera att du verkligen har läst de böcker som du vill återlämna. Du får bland annat berätta handlingen i boken och tala om vilka huvudpersonerna är. Allt för att undvika att ni besökare lånar böcker slentrianmässigt, det vill säga utan att planera er läsning. Har du inte läst boken får du ta med den hem igen, läsa den noga och sedan vara beredd att svara på frågorna när du lämnar boken. På bilden ser du vår nyanställda kontrollant som förhör dagens första besökare."

Från Vasa Elektriska:

"Vaasan Sähkö - Vasa Elektriska

I anledning av 130-årsjubileet av Vasa El har vi idag den 1.4.2022 beslutat att återlämna 1890-talets ljussystem till Vasa kyrka. 💡 Samtidigt börjar vi ta tillvara på miljövänligt månsken i belysning. svSE svSE
Vi tar tillbaka originalljusen som hittats i en gammal lagerbyggnad. Vi återgår också till 1890-talets praxis: gatubelysning tänds inte om månen lyser tillräckligt starkt. ✨"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4

Tranemo bibliotek har börjat ställa böckerna efter färg istället för enligt gammal modell, efter ämne. 😀

"Vi på Tranemo bibliotek följer de senaste trenderna inom biblioteksforskning och är först ut i Sverige att ställa böckerna efter färg istället för ämne.🌈
I de senaste studierna inom biblioteksvetenskap på Högskolan i Borås har forskare kommit fram till att låntagare är mer benägna att låna böcker efter färg och inte efter titel eller författare. Att sätta böckerna i färgordning gör även att biblioteket känns mer färgstarkt och låntagare finner mer harmoni i biblioteket.🌈📚🌈
Vi på Tranemo bibliotek har tagit in en Feng shui expert som har hjälpt oss att anordna rätt känsla och färgordning i hela biblioteket."

Suddgummit
4

Haha älskar detta! 😍

Magi-cat
4

Biblioteket i Arvika har rustat upp och ska göra en ny utgång från biblioteket: en rutschkana! 😀 Bibliotekschef Halki Kanan verkar nöjd. 🤣

"Ny utgång på biblioteket!
Alvesta bibliotek har under den senaste tiden fräschat upp barnavdelningen med nya möbler och inredning. Nu fortsätter vi detta arbete och det som står på tur är att göra en ny utgång. Här ser ni förslaget vi fått från arkitekten.
”Vi vill ge våra besökare ett alternativ till trappan för att lämna biblioteket”, säger bibliotekschef Halki Kanan.
Dessutom, om biblioteket hastigt behöver utrymmas i en nödsituation, kommer den nya utgången väl till pass och det har brandskyddsmyndigheten gett tummen upp till."

Magi-cat
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De första bokleveranserna medelst drönare gick inte riktigt bra hela vägen. 🤣

Magi-cat
5

Mitt i prick med ifokus' egen kattexpert dr Cheater! Missa inte den!

https://hittekatter.ifokus.se/discussion/1537998/rasanpassade-kattleksaker?postId=19786422

Sajten för dig som bryr dig om hemlösa katter och vill höja den vanliga huskattens status. På Hittekatter i Fokus möter du kattälskare från hela landet, samt representanter från olika katthem. Vi har tillsammans en bred kompetens när det gäller allt som har med katter att göra.
Tarotstollan
1

😁 Jättekul, aprilskämt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!