Dricker du kaffe?
Det är kaffets dag idag och jag lånar en tråd från Matlust:
https://matlust.ifokus.se/discussion/1484592/kaffets-dag!
Dricker du kaffe och hur vill du helst ha det?
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2020-10-04 20:02 av Magi-cat
Ja. Det ska vara svart bryggkaffe.
Väldigt sällan. Jag tror jag gillar kokkaffe bäst.
Jag dricker bryggkaffe på fm och kapselkaffe på em. Allt med grädde och kokosfett.
Jag tror vi har kokat/bryggt kaffe på alla sätt som går genom åren. 😉
Min man brygger numera kaffe i kaffebryggare. Jag dricker sällan kaffe.
Det alla godaste kaffet är kokkaffe när man campar. Att göra upp eld och vänta på att kaffet ska bli färdigt är himmelskt. Kanske hela omgivningen gör att kaffet blir extra gott🙂
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det kaffe vi bjuder gäster på använder vi Aeropress till.
#0: Tjusigt!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Vanligt bryggkaffe är gott ibland har jag på en massa kanel på pulvret det blir gott kanelkaffe då
#0: jo nog blir det kaffe, ibland kanske för mycket, för mig blir det med mjölk.
Jag tycker om kaffe, men dricker interagera varje dag. Båda mina döttrar har baristautbildning, så de brukar ge mig lite finkaffe, som jag dricker i små koppar ☕️ Numera så har jag en Moccamaster, men förr använde jag perkulatorbryggare i många år.
/Désirée
Är en riktig kaffetunna men endast kokkaffe brygg får jag inte i mig så finns bara brygg då tar jag en kopp te. Kaffepannan har jag haft i många år fick den i julklapp nån gång på 90 talet så den har nog en sådär 25-30 år på nacken och är riktigt inkokt så kaffet smakar riktigt kaffe 😋
Kaffets dag hade jag ingen aning om men klart kaffet ska ha en egen dag 👍 när allt möjligt annat har en dag ☕ mera kaffe åt folket ☕
Som sagt mer kaffe åt folket ☕☕☕☕☕☕☕☕☕
Kaffe är gott!
Mmmm …kokkaffe, det drack man i Norrland, helst kokt på björkved. :-) Gott!
Numera är jag egentligen tetant, men vaknar inte riktigt (verkar det som ibland) förrän jag fått mitt förmiddagskaffe, med en skvätt grädde, choklad och kardemumma …
Tack för era intressanta varianter ovan!
#13: Minns alla gånger man fått gå tillbaks med det köpta kaffet för att man valt kokkaffe.
Inga sådana problem längre - mormor hade en femöring under pannan för att få rätt temperatur.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
.
#16 Jösses, den filmen känns inte lite förlegad, med gubben som ska lära "flickorna" tillaga kaffe! (För själva kan de ju ingenting men lär sig lydigt …)
60-talet var det visst, hände mycket då …
- Redigerat 2023-07-25 19:30 av Magi-cat
Har ni druckit kaffe från en vissel-johanna någon gång? 🙂😍
#18 Jajamän. Har haft en själv😉
/Maria
#17 Filmen är från 1963 och således 60 år gammal. Visar på hur samhället förändrats (som väl är).
Personligen tycker jag att det är intressant att se denna typ av filmer just för att se hur det kunde se ut på 60-talet eller 70-talet.
Det är alltså ingen hyllning till att ”det var bättre förr”.
#20 Javisst, jag förstod att det inte var någon "hyllning" och satte inte kaffet i vrångstrupen.🙂Det hände som sagt mycket den tiden, mycket som gick framåt, med stormsteg.
Jag tycker också det är intressant och roligt att se den typen av filmer och det är bra att de finns kvar! Tiderna förändras och man kan se saker på olika sätt från tid till annan. Kommande tidevarv (om det blir några) kommer att förfasa sig över vårt sätt att leva och obekymrat koka kaffe …
#19 Vad mysigt!
Jag tror vi hade på sommarstugan och nog var det kul - och praktiskt - med visslan! 🙂
#23 Mysigt, Soligajag!
Min kisse är gärna med vid fikastunden. Han vet att jag tar en skvätt grädde i kaffet. (Och givetvis ska han ha lite grädde också. 😸😻)
Ja jag dricker kaffe, bryggkaffe eller presskaffe främst till frukost och så kanske någon kaffekopp efter lunchen eller på eftermiddagen och då menar jag kaffekopp inte stor temugg.
#16: Sånt här är alltid så roligt att se och jag beundrar kläderna som dom bar på den tiden så väldigt snyggt.
#18 Det fanns många visseljohannor när jag växte upp hos kompisar, hemma hos oss och hos far och morföräldrar men själv har jag inte haft någon däremot kokar jag mitt kaffe på spisen i kaffekanna.
Minns bra hur dom kom springande mot spisen när den där visslade som om värsta larmet gick och hade dom otur åkte korken av och kaffet pös ur 😂