Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 316 ggr
Magi-cat
8/3/20, 8:12 AM

Kulturindustrin på väg att gå under?

Jonas Gardell tar i ordentligt när han kräver kulturminister Amanda Linds avgång.
Han menar att ministern inte klarat av att skydda kulturen och hela kulturindustrin under coronapandemin och de restriktioner som följt på den och att det behövs klarspråk och en plan framåt, inte "svammel".

Regeringen har utsett kulturindustrin till "bondeoffer", menar Gardell.

"Hur kommer det sig att corona enbart verkar smitta bara om någon spelar gitarr eller gör stand up comedy?"

"Sluta se på kultur och underhållning som grädden på moset, något trevligt till kaffet, något som inte är på riktigt allvar."

"Varför är det okej med ett öppet Ullared men inte ett öppet Gröna Lund? Varför är det okej med ett fullpackat flygplan men inte med en fullsatt teater?

Om man fattar beslut som får sådana förödande konsekvenser måste man åtminstone kunna redogöra för varför."

https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/-avga-vi-maste-fa-en-riktig-kulturminister/

Visst sticker det i ögonen när mängder med folk trängs på Ullared men vid en ordnad middag med 250 personer (anordnad av Piteå kommun) går det inte för sig att en artist spelar och sjunger.

Folk kan åka till Spanien och turista, det är inte farligt, men nöjesparkerna i Sverige är stängda.

Och, enligt länken, kulturindustrin (med vilket avses inte bara artisterna utan alla där omkring) går under medan flyget och allt vad det är hålls under vingarna med miljarder i stödpaket.

Vad tycker ni? Svårt, eller hur?

Vi har en pandemi och den blossar upp oväntat här och där. Vad är rimligt, vad ska man göra? Uppfinningsrikedomen är stor men ovissheten är större. Och ovisshet är förtärande. Men den kommer vi inte ifrån, eftersom ingen vet i det här fallet. 
Jag förstår Jonas Gardells frustration och lider med honom och alla drabbade. Kulturen är livsviktig!
Men jag förstår också svårigheten att sätta gränser och utfärda rimliga restriktioner. Lättar man på kraven blir det å andra sidan kritik mot det. Lite rundgång där.
Lagom flexibilitet och sunt förnuft i bedömningarna och ett ömsesidigt resonemang för att få säkra evenemang vore det bästa. Men då finns det säkert risk för godtycke å andra sidan. Men vilket är värst?

Hur känner ni? Hur ska knuten lösas? Eller är det inget problem?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/3/20, 12:00 PM
#1

Ser att drevet rasar mot kulturministern. Orättvist och beklämmande, situationen är svår, och att alltid lägga korten "rätt" (så alla blir nöjda) är omöjligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
8/3/20, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Från kulturhåll var det ju en hel del gnölande redan när Amanda Lind skulle tillträda och inte ens hade hunnit visa hur hon skulle klara jobbet. En del tappade nog sans och proportioner.

Att tivolin får hålla stängda tycker jag är ganska logiskt. Får intryck av ännu en självutnämnd hobbyepidemiolog.

Magi-cat
8/3/20, 12:20 PM
#3

#2 Gnölande är det nog alltid och nu har det blivit något att bita fast i.

Att tivolin får hålla stängda tycker jag är ganska logiskt. Får intryck av ännu en självutnämnd hobbyepidemiolog.

Inte bara en …

Tänk om det kunde diskuteras med sans och måtta och inte krävas avgång hit och dit?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[Vandrar]
8/6/20, 4:59 PM
#5

Jag håller helt med Gardell, den mannen vet vad han talar om och kan dessutom sätta orden så bra och får fram allt  👍

Tarotstollan
8/7/20, 2:01 PM
#6

Enda är väl att inte ta in så mycket folk men å andra sidan då kommer det ju inte in lika mycket pengar!
Svårt dilemma och värst är väl mentaliteten på de som tänker "jag är ju frisk så jag smittar inte"  och det tänket verkar vara mest hos unga människor efter vad jag läst och mycket av kulturen är ju en stor del för just den unga delen av befolkningen generellt sett.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Magi-cat
8/14/20, 10:27 AM
#7

Inte är det lätt. I Finland har man släppt på restriktionerna för musikevenemang och tillåter nu även större sådana. Med risk för smittspridning, tyvärr. Är det värt det, är ju frågan man måste ställa, eller hur kan man göra evenemangen så säkra det rimligtvis går?

Från länk nedan:

"Flera besökare på musikevenemanget Vum Open Air på Ääniwalli i Vallgård i söndags har bekräftats smittade med coronaviruset. Helsingfors stad varnar de övriga besökarna för att de kan ha exponerats för viruset.

De som deltog i Vum Open Air i söndags (9 augusti) eller söndagen innan uppmanas se över sin hälsa i två veckor från och med evenemanget. Det uppger Helsinghors stad som går ut med beskedet att flera personer på evenemanget 9 augusti har bekräftats smittade och att även de som besökte Ääniwalli 2 augusti kan ha exponerats för viruset.

Vid minsta lilla symtom ska man omgående låta coronatesta sig, sägs det."

https://www.hbl.fi/artikel/storre-coronaspridning-pa-musikevenemang-i-helsingfors-och-bad-i-esbo/?fbclid=IwAR1pRFqalxOIn4CD4wJJKUfLP7cml8uBvcFosIZ1K5IGpcw5fXNLZOWUGx4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vandrar]
8/14/20, 5:41 PM
#8

Jag tycker att vi har en tid nu som vi får finna oss i det här med restriktioner om vi vill komma till rätta med och minska smittspridningen så oavsett vad det är så ska vi just nu se till att hålla dom restriktioner som satts och mer därtill .

Vill vi få bukt med Coronan så måste vi alla hjälpa till så även dom som inte kan hålla sig och jag tycker inte det räcker med orden som minsta symtom där säger sunda förnuftet att vi tar hänsyn och just nu är det en pandemi som vi måste genomleva.

Visst är det surt, riktigt surt och jag som reser så mycket känner mig så klart oerhört begränsad  och retar upp mig stundvis men nu är det så här och jag som alla andra ska ta mitt ansvar som medmänniska något vi alla måste göra hur surt det här än är för nu ska vi rädda liv  och det måste alla inse så nej det är inte värt att riskera 😕

[Vandrar]
8/21/20, 12:24 PM
#9
Magi-cat
8/22/20, 9:13 AM
#10

Ur svt-artikeln:

"”Jag är glad att Amanda Lind och Mikael Damberg äntligen väckts ur sin passivitet och lyssnade på mig och alla andra i branschen som så länge försökt få regeringen att först de speciella villkor teater- och underhållningsindustrin arbetar på.”" Sagt av Jonas Gardell

Alltså … Det pågår en pandemi. En sådan tar tid. Den tid det tar att komma ur den på ett så bra sätt som möjligt tar också tid. Att det tar tid är inte detsamma som "passivitet".
Att inte allt är "som vanligt" så fort man knäpper med fingrarna är inte detsamma som passivitet eller oförmåga.
Vi skulle alla önska att det vore "som vanligt", eller helst bättre i många avseenden. Inte minst de gamla på äldreboenden som inte fått träffa sina anhöriga på månader. Men de har ingen stark röst som för deras talan, ingen som ryter ifrån och kräver någons avgång (vad nu det skulle hjälpa) eller kräver ett datum för när allt är "som vanligt" igen.
Inga bortskämda kändisar som klagar att de druckit alkohol varje dag de senaste månaderna för att allt är så trist. Eller att de är arbetslösa för regeringens oförmåga att sätta ett datum när allt är "som vanligt".

Javisst är det synd om kulturarbetarna, och jag känner varmt för dem! Men ni som är det, känn er privilegierade för att ni har något ni älskar och brinner för, en röst och blir lyssnade på! Ni kommer igen, fast det kanske just nu är himla trist och tråkigt och inget är tammejfan "som vanligt"! Gör det bästa möjliga av den situation som är!

Det är otroligt vanskligt att släppa på restriktionerna och riskera smittspridning igen.
Tänk tillbaka på mars när det var mello-festival och åtföljande kändisfester! Mycket av smittspridning i vissa städer kom kanske därifrån. Kan det hända igen? Är det någon som säkert vet, så var snäll och tala om det.

Det är klart att många av restriktionerna tett sig orimliga, som när en trubadur inte får sjunga för mer än 50 personer som mest, men en restaurang får ha betydligt fler besökare, utan sång och musik.

Men behovet av restriktioner beror nog ganska mycket på typ av arrangemang.

Självklart är det mindre risk (antar jag) om Norrköpings Symfoniorkester håller en konsert men coronavstånd i bänkraderna än om lika många människor trängs framför en scen med ett populärt band.
Eller med sång för den delen, lär sprida viruset lättare.

Men var drar man gränsen? Och vem ska göra det?
Kultureliten, kändisarna, som känner villkoren och kan föra talan men talar i egenintresse? Eller vem? Jag vet inte.

Jag tänker på säkerheten. Och hur lätt det är för smittan att sprida sig vidare när oturen är framme.
En stillsam "Musik i sommarkväll" gick av stapeln i en kyrka i Småland, med coronavstånd i bänkarna, färre än 50 besökare och sprit vid entrén.
Resultatet blev tyvärr att flera drabbades av covid-19 efter evenemanget och kyrkan har nu lagt ner så gott som all verksamhet utom det nödvändigaste och vattning på gravarna.
Hur kul är det?  Här hade man följt alla tillgängliga restriktioner men ändå …Det visar lite hur svårt detta är.

Kultur är viktigt, livsviktigt. Det är det som gör oss till människor.
Men när allt, gubevars, inte är "som vanligt" och vi inget datum kan sätta för när det blir det (nej, regeringen kan det inte och ingen kan) får vi helt enkelt göra det bästa möjliga vi kan av situationen!

Medeltidsveckan gjorde det! Heja dem! 🏆

Norrköpings Symfoniorkester har gjort det med många fina konserter digitalt! Tack! 🌺

Bokmässan i Göteborg kommer att göra det, digitalt! Bra! 🎁

Så till slut: Heja alla som försöker! ✨

Kultur är så mycket mer än kändisar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
8/22/20, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Har ni inte fattat hur lättfixat det är, om bara viljan finns??

[Vandrar]
8/22/20, 4:17 PM
#12

Jag tycker Gardell gjorde det starkt, han nådde fram och den mannen kan verkligen klä ord och nå ut det ska han han många tummar upp för 👍

Sen kommer så klart frågan kan det här i praktiken göras säkert om så är det alla tiders bra för alla som jobbar med det här. Däremot tror jag inte det blir stora publiker för vi alla är försiktiga nu och det med all rätt. Personligen kommer jag inte att bege mig till något sånt evenemang just nu.

Vi måste göra allt rätt och mer därtill som jag skriver ovan och visst är det surt som fasen men kan dom lösa publikens avstånd på bra och skyddat sätt så är det toppen för alla som jobbar med det där.

Jag reser mycket en par tre gånger i månaden men under hela pandemin har jag låtit bli men nu i september ska jag ta flyget och det ska bli intressant att se hur avstånd på flygplatser och munskydd ombord fungerar. 

Åter till Gardell han sticker ut och han når fram och kan det här lösas på ett säkert sätt för alla inblandade och att alla respekterar dom restriktioner som gäller så är det  alla tiders.

Magi-cat
8/23/20, 7:52 AM
#13

Det här tyska experimentet med självlysande handsprit och sensorer kan kanske ge lite vägledning om hur virus kan spridas på konserter.

Bra initiativ!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQvw25/sjalvlysande-handsprit-under-tyskt-konsertexperiment


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Vandrar]
8/24/20, 5:18 PM
#14

Så här enkelt är det inte men jag förstår tanken som Gardell har och visst vore det fint med ett slutdatum men så fungerar det inte med Corona och det vet  Gardell och  det vet vi  alla men åter igen så skriver han så oerhört bra och tankeväckande.

https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/vi-behover-ett-datum-nar-sverige-ska-oppnas-igen/

kamera0710
8/26/20, 3:29 PM
#15

#14 Själv kommer jag att tänka på den fejkade löpsedeln jag lagt ut här.

kamera0710
9/26/20, 7:11 AM
#16

"Vi ska vara tacksamma att regeringen inte ger Jonas Gardell vad han vill ha. Ser han inte de stigande smittalen? Han kräver solidaritet med sitt skrå – men hur står det till med hans egen?"

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-hur-sjalvupptagen-far-man-vara-jonas-gardell/

Magi-cat
9/26/20, 8:09 AM
#17

#16 Tyvärr låst artikel, men förstår frågan. Smittalen ökar och hur tråkigt det än är måste man agera därefter.

Läste också om gårdagens "Idol", en produktion där flera drabbats av covid-19.
Det är ju sådana utbrott vi riskerar - igen - genom att för snabbt släppa på restriktioner och för mycket hoppas på att folk håller avstånd och slutar kramas. Speciellt känsligt verkar det var med sång.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/27/20, 8:43 PM
#18

Gardell får kritik av sjuksköterska som jobbade 300 % när det var som värst i våras …

"– Vem ska vårda dig och alla er andra om covid 19 blossar upp och antar samma proportioner som tidigare”, frågar hon Gardell."

Gardell bemöter med att han inte har krävt att teatrar ska öppna omedelbart, samt att han betonat allvaret i sina texter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BlJXAv/gardell-ar-valkommen-pa-studiebesok


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/29/20, 8:59 AM
#19

Det är synd med alla hårda ord när man borde samarbeta för att finna så säkra former det bara går för kulturlivet.

Och det är sant att vi riskerar att förlora i kompetens. Men hur gör man? På ett säkert sätt?

"En artikel på Bayerische Rundfunks hemsida (motsvarar SR/SVT) den 24 september berättar om något intressant: Sedan första september i år har man i ett pilotprojekt låtit Tysklands största operahus (Bayerische Staatsoper i München) ha en publik på upp till 500 personer. Det har gått utmärkt. Hittills inga covid-19-fall, vare sig bland medverkande eller publik, efter 21 föreställningar. Även Münchner Philharmoniker har gjort konserter med 500 i publiken under september och inte heller där har några fall av Corona förekommit. Nu diskuterar man redan att ta bort den övre gränsen på 500 och låta de olika opera- och konserthusen själva bestämma vad som fungerar för just dem, på ett ansvarsfullt sätt.

Det är ju precis det här som kulturlivet i Sverige önskar. Det är det här Jonas Gardell talar om."

https://www.expressen.se/kultur/ide/detta-ar-kulturforakt-jonas-gardell-har-ratt/?fbclid=IwAR3vlHBaBL2IOugD7nNUBEi3PRJfPUcj4KrJTGlkjUe2xwTb_E8xQ-mnoaM


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: