Annons:
Etikettkonst
Läst 116 ggr
Magi-cat
2020-07-12 10:58

Konsten i virtuell verklighet

Inte minst coronapandemin har kanske fått oss att ta till olika sätt att uppleva konst och kultur?

Vi kan följa utställningar och göra besök på muséer utan att vara fysiskt närvarande.

Men rent virtuell konst är vi inte så vana vid ännu, men det är antagligen något som vi bara har sett början på med närmast oändliga möjligheter.

Här förklarar VR-konstnären hur det är att skapa miljöer i det virtuella rummet:

"I programmet Tilt Brush som Östbrant nämner är användaren inne i ett virtuellt tredimensionellt rum. I rummet målar användaren ungefär som i datorprogrammet Paint. Skillnaden är att målningen blir tredimensionell och den som målar kan röra sig inne i rummet.

- Det känns mera som att skulptera i ett utrymme än att måla eller rita, förklarar Östbrant om känslan av att skapa inne i den virtuella världen."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/11/framtidens-konst-finns-i-den-virtuella-verkligheten-som-nar-jag-var-liten-och

Lite som holodeck? 🤓🙂 (I Star Trek.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Vandrar]
2020-07-13 17:13
#1

Jag tycker det är skrämmande för inget kan gå upp mot upplevelsen på plats men samtidigt kan det vara lite bra så som i dessa tider när vi är begränsade eller för dom som inte kan ta sig ut oavsett pandemi eller inte.

Att det kommer bli allt mer vanligt i framtiden känns inte bra för en sån där mask på ansiktet kan omöjligt ge samma upplevelse och bild som i verkligheten. Har aldrig provat en sådan men visst vore det roligt att testa med höga höjder och sånt men ser man i filmen så måste jag säga att det ger absolut ingen som helst känsla som vi upplever på plats.

Mer och mer ska ske på distans och allt mer tappar vi den mänskliga kontakten som är så oerhört viktig för oss och det bådar inte gott i längden om vi allt mer sitter hemma och gör saker och fortsätter vi så här så har vi snart ingen social kontakt IRL alls och det tycker jag är en riktigt skrämmande utveckling 😕

Jag hoppas istället att det här vänder när pandemin lagt sig och när vi kan börja röra oss bland våra medmänniskor som vanligt igen att vi istället söker upp varandra och umgås, njuter och delar allt trevligt i en gemenskap på plats för den sociala biten är en sån viktig  faktor något som jag tror allt fler just nu upptäcker hur värdefull den faktiskt är när vi inte har fri tillgång till den  ❤️

Ber om ursäkt om jag låter negativ det är inte  avsikten 😊 däremot tänker jag i ett längre perspektiv och går gärna djupt in i det mesta och ser konsekvenser av vårt handlande långt in i framtiden så som med teknik och vården av vår jord hur mycket som slängs sen och blir liggande i våra skogar, sjöar och hav som inte tas hand om rätt och återvinns .

Magi-cat
2020-07-13 17:47
#2

#1 Tankeväckande det du skriver och jag tycker inte alls du låter negativ utan funderar lite hit och dit, precis som jag själv har gjort.🙂 Det finns många aspekter av allting och dina synpunkter är mycket värdefulla för helheten. 🌎🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: