Övrigt

Hur blir det med biblioteken?

2020-03-22 13:35 #0 av: Tant Grön

Har funderat på hur det kommer att bli med biblioteken så här i coronatider. Där samlas ju en massa folk, det finns datorer man kan låna m.m. Här hålls de öppna än så länge i alla fall.

Anmäl
2020-03-22 13:39 #1 av: Magi-cat

Bra fråga! Än så länge verkar de flesta (?) hålla öppet. Det är ju viktigare än någonsin att finna information och få hjälp med frågor!

Det är klart, många samlas där när andra instanser stänger, så det kan säkert bli aktuellt med inskränkningar.

Jag var inne på ett bibliotek härom dagen och en stor flaska handsprit och en skylt med uppmaning om god handhygien stod framme på disken. Glad Annars var det inte mycket folk.

"Ingenting kan inte existera i evighet." (S. Hawking)

Anmäl
2020-03-22 13:48 #2 av: Pyttelite

Jag minns extralappen från förr som satt i biblioteksböckerna som varnade för att föra smitta vidare om man var sjuk. 

Minns inte riktigt texten men skulle nog tro att de flesta böcker är smittfria idag. Lappen är i alla fall borta.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2020-03-25 10:23 #4 av: Dioramabyggare

#2: själv minns jag en regel som biblioteken "förr" (på 1970-talet tror jag det var) hade, om att någon som lånat böcker omgående skulle lämna tillbaka böckerna om någon i boklånarens familj blev sjuk.

Anmäl
2020-03-27 05:58 #5 av: Tarotstollan

Här har huvudbiblioteket förlängt omlånen för mer än 3 ggr men jag vet inte hur många ggr man får låna om dem nu.
Dessutom kan man ringa och beställa böcker och sen kan man hämta dem vid entrén i en särskild bokpåse som bibliotekarierna kommer ut med när man ringer igen och säger att man är där för hämtning. Man måste ha med lånekort och legitimation.
Öppettiderna har blivit 1 timma kortare på vardagar och även helg - öppet tiderna har ändrats.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2020-03-27 08:31 #6 av: Tant Grön

#5 Här kan man också förlänga mer än 3 gånger. Har inte hört att man kan hämta i entrén, men det . .... kom just på att vi har nog samma bibliotek. Skrattar

Anmäl
2020-03-27 23:27 #7 av: Tarotstollan

#6. Jag pratade om stadsbiblioteket i Borås. Är du i närheten av det?

Anmäl
2020-03-28 10:58 #8 av: Tant Grön

#7 Har andra bibliotek närmare, men det är det mitt huvudbibliotek. Glad

Anmäl
2020-03-28 11:02 #9 av: Magi-cat

På vårt bibliotek har man fått möjlighet till fler omlån, fler E-lån och fler filmlån.

Öppettiderna är som vanligt än så länge.

Anmäl
2020-03-29 00:22 #10 av: Tarotstollan

#8. Jag har nog lika långt till huvudbibban som till Sjöbos bibba. Gick oftare till Sjöbo förr om åren, då jag hade pryat/jobbat där i några år och kände bibliotekarierna som jobbade där ganska väl.
Sen några år tillbaka är ingen av de gamla kvar och jobbar och då blev det bättre att gå till stadsbibban.

Anmäl
2020-04-01 10:14 #11 av: Magi-cat

En del bibliotek tar (tillfälligt) bort övertidsavgiften. Bra initiativ!

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

Anmäl
2020-04-01 12:59 #12 av: Tant Grön

Läste i tidningen att man har problem med att folk hostar, nyser och snorar inne på biblioteken i Borås. Så kanske skall man hålla sig borta därifrån.

Anmäl
2020-04-01 13:13 #13 av: Magi-cat

Ledsen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.