Annons:
Etikettövrigt
Läst 366 ggr
Tant Grön
2020-03-22 13:35

Hur blir det med biblioteken?

Har funderat på hur det kommer att bli med biblioteken så här i coronatider. Där samlas ju en massa folk, det finns datorer man kan låna m.m. Här hålls de öppna än så länge i alla fall.

Annons:
Magi-cat
2020-03-22 13:39
#1

Bra fråga! Än så länge verkar de flesta (?) hålla öppet. Det är ju viktigare än någonsin att finna information och få hjälp med frågor!

Det är klart, många samlas där när andra instanser stänger, så det kan säkert bli aktuellt med inskränkningar.

Jag var inne på ett bibliotek härom dagen och en stor flaska handsprit och en skylt med uppmaning om god handhygien stod framme på disken. 🙂 Annars var det inte mycket folk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2020-03-22 13:48
#2

Jag minns extralappen från förr som satt i biblioteksböckerna som varnade för att föra smitta vidare om man var sjuk. 

Minns inte riktigt texten men skulle nog tro att de flesta böcker är smittfria idag. Lappen är i alla fall borta.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Denna kommentar har tagits bort.
Dioramabyggare
2020-03-25 10:23
#4

#2: själv minns jag en regel som biblioteken "förr" (på 1970-talet tror jag det var) hade, om att någon som lånat böcker omgående skulle lämna tillbaka böckerna om någon i boklånarens familj blev sjuk.

Tarotstollan
2020-03-27 05:58
#5

Här har huvudbiblioteket förlängt omlånen för mer än 3 ggr men jag vet inte hur många ggr man får låna om dem nu.
Dessutom kan man ringa och beställa böcker och sen kan man hämta dem vid entrén i en särskild bokpåse som bibliotekarierna kommer ut med när man ringer igen och säger att man är där för hämtning. Man måste ha med lånekort och legitimation.
Öppettiderna har blivit 1 timma kortare på vardagar och även helg - öppet tiderna har ändrats.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
2020-03-27 08:31
#6

#5 Här kan man också förlänga mer än 3 gånger. Har inte hört att man kan hämta i entrén, men det . …. kom just på att vi har nog samma bibliotek. 😃

Annons:
Tarotstollan
2020-03-27 23:27
#7

#6. Jag pratade om stadsbiblioteket i Borås. Är du i närheten av det?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
2020-03-28 10:58
#8

#7 Har andra bibliotek närmare, men det är det mitt huvudbibliotek. 🙂

Magi-cat
2020-03-28 11:02
#9

På vårt bibliotek har man fått möjlighet till fler omlån, fler E-lån och fler filmlån.

Öppettiderna är som vanligt än så länge.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2020-03-29 00:22
#10

#8. Jag har nog lika långt till huvudbibban som till Sjöbos bibba. Gick oftare till Sjöbo förr om åren, då jag hade pryat/jobbat där i några år och kände bibliotekarierna som jobbade där ganska väl.
Sen några år tillbaka är ingen av de gamla kvar och jobbar och då blev det bättre att gå till stadsbibban.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2020-04-01 10:14
#11

En del bibliotek tar (tillfälligt) bort övertidsavgiften. Bra initiativ!

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2020-04-01 12:59
#12

Läste i tidningen att man har problem med att folk hostar, nyser och snorar inne på biblioteken i Borås. Så kanske skall man hålla sig borta därifrån.

Magi-cat
2020-04-01 13:13
#13

😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-04-01 16:31
#14

På Vimmerby bibliotek har man skapat nya möjligheter med takeaway- bokpåsar.

Det går till så att låntagaren ringer biblioteken och meddelar sina önskemål. Personalen plockar ihop lämpliga böcker och bokpåsen kan sedan avhämtas av låntagaren själv eller anhörig.

Man säger också att trenden är att låntagarna önskar lite mer lättsam litteratur och inte lika mycket deckare som annars …

Kanske behövs det något mer av upplyftande och glatt och mindre av sorg elände.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-04-03 21:15
#15

Frågan verkar dela bibliotekspersonalen. Många är oroliga, men samtidigt är de bibliotekens uppdrag som är viktigt.

Såhär säger en anonym bibliotekarie:

"Biblioteken håller i alla fall öppet

Vi är till för alla och hit kommer alla. Här sitter de sida vid sida.
Här möts de i dörren, i hissen eller i kön till utlåningsautomaterna unga som gamla friska som sjuka. Som de alltid gör. För många är våra rum ett vardagsrum som de inte vill vara utan.
En del ska bara in och lämna en bok. Andra behöver hjälp av hukande personal vid datorn timme efter timme. Distans finns det inte så mycket av här. Inte heller handsprit. Våra informationsskyltar om att hålla avstånd når inte fram genom behovet av vår service.
Men vi är stolta, vi tror på vår verksamhet och på vikten av den i tider som denna. Vi känner oss behövda.
Om inte biblioteket har öppet, vad händer då med samhället, med kommunen? Vi måste behålla det större perspektivet och se vårt uppdrag. Se att folkbiblioteken har en unik ställning, spelar en viktig roll. Vi ser till att folket får göra någonting de brukar, någonting som är normalt i dessa tider. Vi inger framtidstro och hopp. Vi är motsatsen till panik.
Vi låter besökarna fatta sina egna beslut. Dem kan vi inte ta ansvar för. Vi följer lagen, så att vi inte får böter, men ansvarar inte mer än någon annan när det kommer till smittspridning.
Vi är inte vårdpersonal med skyhög arbetsbelastning och högriskpatienter. Vår oro är inte skäl nog att stanna hemma, det vet vi. Det ska mycket till för att vi ska ge upp.
Utan munskydd, utan bogvisir, går vi ut till våra informationsdiskar.
Vi går till botten där vi står, men flaggan den går i topp. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2020-04-03 21:54
#16

Jag är tacksam att de kämpar på trots hotet.❤️
Vad vore vi utan våra kära bibliotekarier? Hoppas att de inte blir smittade!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2020-04-08 15:57
#17

Flera bibliotek har nu börjat med take-away! (Inte en dag för tidigt!)

Man kan då ringa in sin beställning och ange en tid när man (eller ombud) hämtar bokpåsen vid dörren eller strax utanför den.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-04-08 21:14
#18

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-04-10 07:19
#19

Vid Linköpings bibliotek har man cykelbud som levererar beställningar fram till dörren om man så önskar! (Gäller för låntagare i riskgrupp.)

👍🛴🚲😎📚


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-04-24 09:24
#20

Tyvärr, en biblioteksanställd i Stockholm har avlidit till följd av covid-19. 😢

"Från Erik Alséns arbetsplats på Brommaplans bibliotek har flera larm kommit om stor smittorisk för personalen. Sedan slutet av mars har ett tjugotal incidentrapporter gjorts till kommunen av Medarbetare och skyddsombud. I slutet på mars begärde huvudskyddsombudet ett skyddsstopp enligt arbetsmiljölagen för alla Stockholms bibliotek på grund av brister i arbetsmiljön."

Arbetsmiljöverket avslog begäran.
Men kommunen fick föreläggande om vite.

Nu är en person död. Han blev 37 år. 

Vila i frid.🌺

http://biblioteksbladet.se/biblioteksanstalld-dod-i-covid-19/?fbclid=IwAR3U4-Hqjm5hM-1agZmwieEDhGlPkWd8MI6xu0_9m6cmqsr50xYKl_72MSE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: