Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 227 ggr
DesK
2/21/20, 10:01 AM

Enormt resursslöseri!

Dessutom fruktansvärt inhuman! 

2015 var året när många svenskar stod upp och sa att vi måste hjälpa och ta emot flyktingar. Just det året kom det också hit ett antal s k ensamkommande flyktingbarn. Dessa blev placerade i HVB-hem. När dessa barn/ ungdomar fyllde 18 år, eller blev uppskrivna i ålder av migrationsverket, kastades de ut från sina boenden oh hänvisades till migrationsverkets boenden mitt ute i ingenstans. Vilket innebar att ungdomarna varken kunde fortsätta att gå i skolan, studera eller bedriva sport / annan meningsfull fritidssysselsättning. Sedan dess har några, men alltför få, öppnat sina hem för dessa ungdomar. Detta trots att dessa frivilliga familjehem inte får ett öre betalt av någon, utöver att de unga själva ger familjehemmen ca hälften av de 2000:- /mån, som de får från migrationsverket.  Medan HVB-hemmen tjänade stora pengar på samma ungdomar!

Sedan januari 2017 har jag haft ett antal ungdomar boende hos mig. De flesta av dessa har påbörjat  utbildningar inom vården. En till elektriker och en byggnadsarbetare, samtliga yrken är bristyrken idag. När de börjar närma sig slutet av sina utbildningar så utvisas de! Av de 7 ungdomar som har bott fast här, så har 2 fått tillfälliga uppehållstillstånd, 2 väntar ännu på besked och 3 är på flykt igen.

Detta är fruktansvärt inhumant och ett gigantiskt resursslöseri!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Magi-cat
2/21/20, 10:11 AM
#1

Tack för att du skriver och berättar, DesK! Och eloge till dig för allt du gjort för dessa ungdomar!

Men så fruktansvärt och bedrövligt att läsa om och om igen hur det går till, att man avvisar ungdomar som rotat sig, utbildar sig och deltar i samhällslivet, börjar se ett hopp! Och så utvisas de. 😢
Verkligen ett resursslöseri!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2/21/20, 10:11 AM
#2

Vilken människohantering, man mår illa ända in i själen. Mvh/WL

Alltid intressant att läsa dina inlägg, du som har på fötterna i den debatten!

Upp till toppen
Annons: