Annons:
Etiketterklädertextilnaturmaterial
Läst 242 ggr
Magi-cat
2020-02-19 08:51

Använda kläder - bäst för klimatet

Återanvändning och återbruk, second-hand och minskat slöseri med naturresurser går hand i hand med omsorg om vår jord och kampen för klimatet.

Att använda kläder länge är bästa åtgärden för klimatet, enligt vad som visas i nedanstående artikel.

Det är själva tillverkningen som påverkar klimatfaktorerna mest.

Oftast tillverkas kläderna vi köper i Asien. Det går åt mycket vatten vid tillverkningen och det finns dessutom stora hälsorisker för textilarbetarna. 
Många plagg impregneras med vattenavvisande ämnen som PVS och högfluorerat PFNAS.

Inte heller är ett vanligt material bomull egentligen bra ur miljösynpunkt. Därför är det viktigt att kläderna används länge.
Linne lär vara ett bättre material.

"Konventionell bomull är en av de mest klimatvidriga materialen, enligt både miljöforskaren Sandra Roos och Naturskyddsföreningen. Linne är ur klimatsynpunkt ett mycket bättre och mer slitstarkt alternativ."

https://tidningensyre.se/2020/14-februari/att-anvanda-klader-lange-ar-basta-atgarden-for-klimatet/

(tyvärr låst artikel, men man kan fritt läsa upp till tio artiklar i månaden)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2020-02-19 09:09
#1

Jag köper mycket second hand och har gjort i många år men nu känns det ännu mer viktigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2020-02-19 17:12
#2

Jag måste beundra er som köper second hand och jag tycker det är suveränt bra för människor som utsätts av kemikalier och för klimatet  👍 men personligen har jag svårt för att använda sånt som andra har haft.

Jag har ett stort intresse i kläder ska erkännas och jag handlar mycket men jag använder det flitigt och är det något som jag vill göra mig av med så skänker jag det till second hand eller som här på orten PMU så kommer dom till nytta för andra samt att pengar dras in till dom behövande i olika länder.

Jag hade en period för ett litet tag sedan där jag skänkte bort det mesta för jag tänkte nu ska jag dra ner och ha en lättare stil men med det jobb jag har så går det inte för där krävs att man klär upp sig och inte använda allt så många gånger igen inför samma människor  för det är klädkoder som gäller vilket jag verkligen tycker om men sen så skänker jag dom så dom kommer till nytta för nån annan och att pengar kommer till dom behövande .

Det kanske inte låter så klimatsmart och sunt men jag gör mitt bästa och jag fick ett jobb fast jag trodde en tid att jag inte skulle återhämta mig efter en tids sjukskrivning ett jobb som jag verkligen älskar och får resa mycket och möta många kulturer och spännande människor och bara det att vara på olika platser i världen gör att jag på många andra sätt kan handla och agera för andra människor och det är något som ligger mig oerhört varmt om hjärtat🌺

Upp till toppen
Annons: