Annons:
Etiketthistoria
Läst 332 ggr
Magi-cat
1/27/20, 3:03 PM

Om att minnas de goda - 75 år efter Förintelsen

Den 27 januari är minnesdagen för Förintelsens offer. I år är det 75 år sedan Röda Armén kom fram till Auschwitz-Birkenau och befriade de 7000 människor som då var kvar där. 

Ännu finns det överlevare som kan berätta och det är väldigt viktigt att vi lyssnar!

Mitt i allt obeskrivligt elände: I länken framhålls även att det fanns många modiga människor som riskerade sina liv för att hjälpa!

Vi får aldrig glömma, vi måste vara vaksamma,  men ändå har främlingsfientlighet och antisemitism ökat i Europa.

"- Fascismen och nazismens framfart började inte med Förintelsen, utan startade långt tidigare med små steg mot en samhällsförvandling. En "vi mot dem"-känsla. Man kan lära sig mycket mer av de första misstagen som begicks, fråga sig vilka de första stegen var?"

Det kan gå snabbt! Hitler hade bara några få % röster 1928, men vi vet hur det gick sedan …
Att ett parti är litet betyder inte att det är ofarligt.
Men det behövs de som ingår allianser, sådana som gav makten åt Hitler.

"Kasper Braskén /forskardoktor vid Åbo Akademi/min anm// tror inte att vi kommer att uppleva ett nazistiskt parti i Finland. Han ser en betydligt större fara i att etablerade partier sneglar på högerextrema krafter och ser att de får allt större stöd och fler åhörare.

- Att de tänker att "vi måste ta en del av deras program och göra det till vårt". Det påverkar hela det politiska klimatet och för samhället i en mer polariserad riktning där främlingsfientlighet normaliseras."

Men vi får inte ge upp hoppet!

"- Så länge vi alla är aktivt med och försvarar vårt demokratiska samhälle som är mångsidigt och tolerant så finns det absolut hopp."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/27/slaget-efter-tolv-75-ar-efter-forintelsen-bor-vi-minnas-de-goda-manniskorna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/21/21, 9:34 AM
#1

🌈💚


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/27/22, 7:14 PM
#2

Förintelsens minnesdag 27 januari

"Sedan 2001 har det varit en nationell minnesdag. År 2005 deklarerade FN denna dag som internationell minnesdag. Det är en dag då vi hedrar minnet av alla som mördades under Förintelsen och de som stod emot. En dag för alla som vill uttrycka sitt stöd för alla människors lika värde."

https://www.levandehistoria.se/fakta-fordjupning/forintelsen/forintelsens-minnesdag


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Den 27 januari samlas människor över hela världen i en årlig manifestation. Det är den internationella minnesdagen för Förintelsens offer – samma datum som förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades 1945. År 2022 är det 77 år sedan.Sedan 2001 har det varit en nationell minnesdag. År 2005 deklarerade FN denna dag som internationell minnesdag. Det är en dag då vi hedrar
  • Redigerat 1/27/22, 7:15 PM av Magi-cat
Magi-cat
1/27/22, 7:23 PM
#3

I koncentrationslägren målade man - med livet som insats.

(Länk från 2016)

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/30/i-koncentrationslagren-malade-man-med-livet-som-insats


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Utställningen i Berlin lämnar ingen besökare oberörd.
Magi-cat
1/28/22, 11:36 AM
#4

Feministiskt initiativ på FB:

"ALDRIG IGEN
Idag är det Förintelsens minnesdag, det datum som lägret Auschwitz-Birkenau befriades på 1945. Idag hedrar vi minnet av alla de människor som mördades i nazisternas systematiska folkmord på judar, romer, personer med funktionsnedsättning, hbtq-personer och meningsmotståndare.
Aldrig igen ska vi låta detta fruktansvärda ske. Men kan vi verkligen garantera det i den tid vi nu lever i? En tid då fascism, förintelseförnekare, konspirationsteorier och hat sprider sig alltmer och här hemma i Sverige aspirerar på regeringsmakten.
Förändring sker gradvis men snabbt. Det är därför viktigt att vi fortsätter stå upp för alla människors lika värde och en politik som också lever upp till det. Att våga ifrågasätta makten när hela det politiska brädet tippar högerut. För politik är inte ett spel, det handlar om det mest grundläggande av allt – människovärdet. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: