Annons:
Etiketthistoria
Läst 282 ggr
Magi-cat
2020-01-27 11:33

Förintelsens minnesdag - stå upp mot hatet

Idag är det Förintelsens minnesdag och 75 år sedan befrielsen av förintelselägret Auschwitz-Birkenau. 

"Förintelsens minnesdag. 

Den 27:e januari 1945 befriades fångarna i koncentrationslägren Auschwitz-Birkenau. Sedan dess har världssamfundet lovat att göra sitt yttersta i kampen mot antisemitism. Idag hedrar vi Förintelsens offer och fördömer rasismen i vår samtid."

"Med anledning av Förintelsens minnesdag bjöd riksdagsnätverket Minnet av Förintelsen även detta år in till en minnesstund i riksdagen. Men till skillnad från tidigare år deltar även Sverigedemokraterna den här gången. Detta har kritiserats av bland andra Hédi Fried, psykolog och överlevande av Förintelsen."

"Idag är vi många som samlas för att hedra minnet av Förintelsens offer. Låt oss samtidigt, likt Hédi Fried, stå upp mot samtida nationalistiska strömningar"

https://expo.se/2020/01/st%C3%A5-upp-mot-hatet?fbclid=IwAR3lPTznfkaSR2QzV6_YZz0hwM50cIoU0vfam34iSO14Gp_wB07-OOFwddE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-01-27 11:41
#1

Göran Rosenberg om ett osannolikt författarskap i Auschwitz.

"Primo Levis författarskap föddes i Auschwitz och genomsyrades av dess omänskliga helvete.

Göran Rosenberg skriver på Förintelsens minnesdag om kampen mot lögnen och glömskan."

"1987 tar också Primo Levi av allt att döma sitt liv, men besegrad är han inte.

Inte med ett författarskap som fortsatt gjuter liv i den mänskliga erfarenhet som går under namnet Auschwitz, och fortsatt håller glömskan och den oblyga lögnen stången, och med obruten litterär kraft levandegör vad det är att vara människa."

https://www.expressen.se/kultur/goran-rosenberg-att-vara-en-manniska/?fbclid=IwAR0H7DoIMNJOP8KhnFG9UvjpKOsxuj145dl5v8d8s_nxHgrhWDfWXchwAWU


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-01-27 11:45
#2

Jätteviktigt att hålla fast vid de grundläggande värden som vårt samhälle vilar på och inte låta hatet och främlingsfientligheten bli normen. Vi vet vad det kan leda till. 💔

Magi-cat
2020-01-27 11:46
#3

#2 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2020-01-27 12:09
#4

Många bra länkar du har hittat, Magi-cat 👍 Det är så viktigt att minnas denna dag och hålla fast vid våra grundläggande värden.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-01-27 12:15
#5

#4 🤗

Det behövs mer än på mycket länge, verkar det som.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-01-27 19:08
#6

Från Flygvapenmuseum, på FB:

"FÖRINTELSENS MINNESDAG – Idag är det 75 år sedan Auschwitz, ett av nazisternas största koncentrations- och förintelseläger, befriades den 27 januari 1945 av sovjetiska trupper. 50 år senare högtidlighölls minnet av Förintelsen för första gången i Sverige och sedan 2005 är denna dag en minnesdag över Förintelsens offer.

Förintelsen var ett folkmord där omkring sex miljoner judar dödades av Nazityskland under perioden vid andra världskriget. Men en bredare definition inkluderar även naziregimens systematiska dödande av andra grupper, som romer, sovjetiska krigsfångar, polacker, civila sovjetmedborgare, homosexuella, personer med funktionsnedsättning, Jehovas vittnen och andra politiska och religiösa motståndare. Utifrån denna vidare definition skulle den totala summan av offer för Förintelsen vara mellan 11 och 17 miljoner människor."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-01-27 19:38
#7

"Nazisterna var besatta av idén att förinta judar, romer och homosexuella. Därför blev det viktigt för dem att också försöka stjäla deras tankar. Deras plan var att när Förintelsen genomförts skulle de ha makten över de erövrade gruppernas intellektuella arv."

"På den internationella minnesdagen den 27 januari högtidlighålls minnet av Förintelsens offer världen över. Det är genom att minnas det värsta som hänt oss som vi aldrig kommer att glömma och på så sätt kan se till att det aldrig händer igen."

https://www.biblioteksforeningen.se/kronika/forintelsens-minnesdag/?fbclid=IwAR1G-IAnhueKOmS8vFGYZakgHhaJQWP9gqd_MJHcy4JD40cA2eV-GD5sZlg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-01-28 07:50
#8

Så viktigt att tänka på!

"– Det började inte med mord. Det började med ord. Det spelar roll vad vi säger till varandra. Det är ett ansvar vi alla har."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/minnesceremoni-pa-forintelsens-minnesdag


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-01-28 08:08
#9

#8 Precis så är det! Det börjar med ord som accepteras och normaliseras, sedan går det över till handlingar som det här. 😡 På självaste minnesdagen.

Flera medlemmar av nazistiska Nordiska motståndsrörelsen greps i natt på Skogskyrkogården i södra Stockholm, enligt Expressens uppgifter.

De misstänks för brott mot griftefriden mot judiska gravar.

Magi-cat
2020-01-28 09:29
#10

#9 😡😢

Total avsaknad av empati, m.m.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: