Annons:
Etikettkulturevenemang
Läst 366 ggr
Magi-cat
12/13/19, 9:20 AM

Trevlig ("traditionell") Lucia!

Vad betyder Lucia för dig? Jag älskar Lucia för dess musik, mystik, mysljus och medmänsklighet.
Och så där där med tradition … vilket inte är att förväxla med att det inte kan förändras!

Läs i länken från Nordiska muséet hur Luciafirandet utvecklats och förändrats under åren! Och det kommer att förändras under åren som följer, också.

"Medeltid: präststudenter går stjärngossetåg i församlingarna under jullovet med inspiration från katolska kyrkospel.

1600-tal: Stjärngossar föreställande de tre vise männen sjunger sånger i byar kring trettondagshelgen.

1764: Lucia uppträder med vingar och serverar lussebeten till herrgårdsfolk.

1700–1800-tal: Manliga lucior på universiteten. Till lucia valdes ofta nationens vackraste förstaårsstudent.

1800-tal: Utspökade ungdomar går lussegång i byarna och tigger mat och dryck. Lussebruden beskrivs ofta som ful och lösaktig.

1820-tal: Den första kända lucia med ljus i håret – en dräng i Skinnskattebergs herrgård i Västmanland.

1800-talets mitt: lucia som vi känner henne idag sprider sig från Västsverige främst i högreståndsmiljöer.

1800-talets slut: luciafirandet sprids till Finland.

1892: luciafirandet startar på Skansen i Stockholm för att visa upp lokala traditioner från Västsverige.

1928: lucia blir en medial tävling anordnad av Stockholms Dagblad. Tärnor, stjärngossar och tomtar deltar.

1944: luciatraditionen sprids till Danmark som en tyst protest mot den tyska ockupationen.

1950-tal: luciafirandet blir allmänt i Sverige och sprids till Norge.

1990-tal: luciafirandet sprids till Baltikum efter Sovjetunionens fall.

2000-tal: Heta känslor väcks när skolpersonal försöker begränsa eller styra olika karaktärers vara och icke vara i luciatågen.

2016: Åhlénskampanj med liten pojke som lucia skapar storm i sociala medier varefter filmklipp på Zlatan Ibrahimovic som lucia blir viralt.

2018–2019: Svårighet att få kandidater till luciatävlingar då tävling i skönhet upplevs otidsenligt."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
12/13/19, 9:23 AM
#1

Hur kunde de glömma 1970-talet i den historiska återblicken? 😎

Jag råkade förut få en bok i min hand där jag bland mycket annat smått och gott hittade följande:

"I början av 1970-talet ifrågasattes samtidigt lämpligheten i att ordna olika skönhetstävlingar allt mer. Detta ledde till att traditionen med en folkvald Lucia bröts under fyra år i mitten av decenniet. När seden/…/ återupptogs 1978 och 1979 var det flickorna i Valla-stallet som internt utsåg en Lucia."

Ur: Gunnar Elfström: Med blicken på 1970-talets Linköping


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
12/13/19, 9:31 AM
#2

"Nu har 15 skånska kommuner slutat med traditionellt luciafirande.
Det här året släcker Ängelholm, Hörby och Trelleborg ner sina luciatåg, eftersom ingen vill arrangera firandet."

https://www.hd.se/2019-12-09/lucia-skrotas-i-15-skanska-kommuner

Magi-cat
12/13/19, 10:03 AM
#3

När den traditionella arrangören för lussefirandet meddelade att de upphör med firandet i vår kommun, tog lokala frivilliga krafter över. Gensvaret blev enormt och aldrig har ett gladare och mer uppsluppet lusse-tåg skådats! Mycket sång och musik och hjärtevärme. Lucian? Hon lottas bland frivilliga. (Kan bli en han också.)

Tradition är inte stillastående. Det är förändring. Upphör intresset helt har det förstås spelat ut sin roll. Sådant händer, också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
12/13/19, 10:18 AM
#4

#3 Naturligtvis. Nu är det mig veterligen ingen annan, i min hemmakommun, som tagit upp stafettpinnen. Förändringar är konstant och det förefaller som traditionen med Lucia kommit till vägs ände (åtminstone i Skåne).  Trenden är tämligen tydlig och det är så det är, helt enkelt. Även om jag personligen tycker att Lucia kan vara högtidligt så är avsaknaden inget som håller mig vaken om nätterna. Min åsikt är att det i dagens snabbt snurrande samhälle är svårt att ha traditioner som har ett brett fotfäste. Åtminstone hålla liv i dem.

[Hayabusa]
12/13/19, 10:37 AM
#5

Ett annat "fenomen" som förefaller ha dött ut är "Lussevaka". I min ungdom var det många som använde kvällen den 12/12 som en festkväll långt ut till morgontimmarna. Riktigt varför, det vet jag inte…Hur som haver så verkar det ha försvunnit helt i mina trakter.

Magi-cat
12/13/19, 7:33 PM
#6

En lite gullig tradition i Finland är att utse "Lucia-mommo".

"Vasas Lucia-mommo 2019 väljs bland åtta kandidater. I år kommer kandidaterna från Seniorcentrets kvartersklubbar. Kvartersklubbarna är avsedda för 65 år fyllda seniorer som bor hemma."

https://www.sttinfo.fi/tiedote/2019-ars-lucia-mommokandidater-blev-ompysslade?publisherId=67975446&releaseId=69869391


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
12/13/19, 9:54 PM
#7

Igen, det här med tradition är inte något beständigt.🙂

https://www.sydsvenskan.se/2015-12-09/lunds-forsta-lucia-kan-ha-varit-en-man


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/28/19, 3:01 PM
#8

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: