Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 361 ggr
Magi-cat
2019-12-01 08:30

SD vill begränsa boklån

I en riksdagsmotion framgår att SD vill begränsa tillgången till bibliotekens tjänster för personer som inte är svenska medborgare.

Fortfarande ska personer från andra nordiska länder och turister få låna böcker, men inte i Sverige boende som inte har svenskt medborgarskap. 

"Enligt kulturminister Amanda Lind (MP) är förslaget, som hon uttrycker det, både ”obehagligt och märkligt”."

https://www.svt.se/kultur/sd-personer-utan-svenskt-medborgarskap-ska-inte-fa-lana-bocker

http://biblioteksbladet.se/sd-utred-boklan-endast-till-medborgare/?fbclid=IwAR1nTGK_pw2KQkV17PbbwNofgGRZ5cxNq38yK_UtAbOxFOwYmdb4wtyXoAg

Frågan om litteratur på andra språk än svenska har också ställts på sin spets i Sölvesborg där samstyret med SD i spetsen ville stryka formuleringar om bland annat litteratur med andra modersmål än svenska och samarbete med modersmålslärare i biblioteksplanen.

I december kommer biblioteksplanen upp igen för beslut.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Jojaton
2019-12-01 10:28
#1

Usch. Riktigt otäckt tycker jag.

Johanna - Instagram

[QASIK]
2019-12-01 11:39
#2

Enligt mätningarna är SD nu Sveriges största parti. Man börjar bli rädd på riktigt.

Magi-cat
2019-12-01 12:11
#3

Det är skrämmande och det är häpnadsväckande och det smyger sig på. Det gäller så mycket mer än "bara" boklån!

Från twitter, läst på Lika Villkor:

""Begränsa kulturen. Censurera konsten. Rensa biblioteken. Förbjud bildning för utvalda grupper. Ta kontroll över advokaterna.

Är det inte såhär fascismens vingslag låter?"

av Johan B. Gynnhammar. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-12-02 09:52
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Tante Aubergine]
2019-12-11 17:07
#5

Ja, nu brukar jag inte lägga mig i vad de olika partierna säger eller gör, men biblioteken är öppna för alla och så borde det fortsätta vara.

Upp till toppen
Annons: