Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 348 ggr
Magi-cat
2019-11-29 10:51

Black friday - 3 tankeställare

Marthaföreningen har som vanligt kloka synpunkter. Nu gäller siffror och uppgifter i artikeln Finland, men skillnaden är nog inte så stor. 

https://www.martha.fi/vardagskunskap/3-tankestallare-pa-black-friday?fbclid=IwAR0UGLMEqnj62_KUUpWhObLXTeBjhg75m2PqrmwMzwLTWtw9LQxfW-8v40w


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-11-29 11:42
#1

1. Konsumtionen ökar och vi lever över våra tillgångar. (min markering i texten)

2. Slöseriet med textilier som skapas i onödan. Hälften hamnar på soptippen!

"I Finland konsumeras 70 000 ton kläder och textiler per år. Det här innebär cirka 13 kilogram per finländare. Av detta hamnar över 50 procent på soptippen då vi inte vet hur vi skall göra oss av med kläder som vi inte använder. I slutändan behöver vi inte allt det vi handlar."

3. 40 % av näthandeln går till utländska nätaffärer. Detta belastar miljön.

"Finländarna handlar för 4,6 miljarder euro på nätet, och av det går över 40 procent till utländska nätaffärer. "

Välj hellre inhemskt, det minskar klimatavtrycket.

Handla medvetet - och mindre!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

johan
2019-11-29 12:20
#2

Håller till 100 % med dig om att vi handlar för mycket och i onödan. 

Men det är inte nödvändigtvis sant att det minskar klimatavtrycket bara för att du handlar lokalt. Det beror väldigt mycket på vad det handlar om. Det är bland annat det som gör det så otroligt svårt med klimatavtryck tycker jag.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Lona
2019-11-29 13:28
#3

Det är möjligen en sak som är positiv med att ha kass ekonomi - man har visserligen inte råd att alltid välja de mest miljövänliga produkterna, å andra sidan så har man inte råd att konsumera så värst mycket heller… 😏 En sak till som påpekas i artikeln och som jag tycker är viktig: vi handlar alltmer kontantlöst vilket gör att man blir mindre benägen att "hålla i pengarna". Att skiljas från en fysisk hundralapp känns definitivt mer än att swisha iväg motsvarande belopp. Dessutom ser man konkret hur pengarna minskar i plånboken vilket blir mer påtagligt än några siffror man får upp på skärmen på telefonen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

wildfire
2019-11-29 14:00
#4

#1 Jag håller helt med och att välja inhemskt, närodlat är så mycket bättre för miljön. Med den här näthandeln som är är det sjukt mycket onödiga transporter nåt jag hoppas vi kan komma till rätta med.

Jag konsumerar väldigt lite och var en gång i tiden sån som handlade på tok för mycket kläder men förändring kan man göra och jag skänkte bort nästan allt till välgörande och behåller bara lite för man behöver inte så mycket tvärtom det är bättre att det hamnar där det behövs och kommer till nytta.

Från årsskiftet ska jag faktiskt avlägga ett nyårslöfte nåt jag aldrig gör och det är att sluta flyga för jag känner att kan jag göra något  för klimatet så ska jag för nu är det allvar och vi måste verkligen tänka oss för och sluta ta livet av vår Moder Jord som förser oss så vi kan leva, vi måste vara rädda om henne och behandla henne respektfullt och med kärlek   ❤️

johan
2019-11-29 14:13
#5

#4: Förklara för mig varför det är bättre att 50 personer tar varsin bil för att köpa något, än att samla ihop 50 ordrar i en lastbil och köra ut till folks hem. 

Det är ju kollektivtrafik för saker.

Enda gången det inte skulle vara bättre om man alltid åker kollektivt, cyklar eller går när man handlar. Men det har jag mycket svårt att tro att dom flesta utanför stadskärnor gör. Och vi vet ju att köpcentrum och outlets tar över allt mer från stadskärnor och dessa platser är ju helt anpassade för bil.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2019-11-29 14:17
#6

#3: Det tror jag möjligen är en generationsfråga. Eller individuellt. 

Extremt länge sedan vi använde kontanter i här hemma. Barnen har visa-kort och kan se sitt bankkonto. 

Det är dock väldigt tydligt att när dom får pengar i form av sedlar t ex i present av farmor och mormor, så är det som att dom ser pengarna och bara måste köpa något. Dom nästan anstränger sig för att hitta något dom faktiskt vill köpa för att kunna handla för sin peng. Det händer inte alls på samma sätt med ett kort.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
wildfire
2019-11-29 14:27
#7

#5 Varför ta bilen, ta tåget,cykeln istället så minskar vi ner på onödiga utsläpp  och handla närmare hemmet på så vis kan vi dra ner på mycket  🙂

Tarotstollan
2019-11-29 15:58
#8

#0. Varför kastas så mycket textilier och kläder? De kan väl skänka bort det?
Å andra sidan de som tar emot begagnade kläder och annat är så otrevliga att jag har nästan slutat att ge bort något till dem. Det blir bara saker om jag har något.
Allt i klädväg kastar jag i vita soppåsen, så det får brännas.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
2019-11-29 16:20
#9

#6, Intressant!
Ja, så kan det säkert vara, att det skiljer mellan generationerna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

johan
2019-11-29 19:21
#10

Det bästa är ju att inte tillverka och köpa onödiga kläder öht. Näst bäst är givetvis återbruk och därefter återvinning. Jag lämnar alltid mina och barnens urvuxna kläder till Sellpy. Dom säljer det som går att sälja, lämnar det som är bra nog till Stadsmissionen och återvinner det som är för dåligt skick. Du kan välja om du vill få pengarna från försäljningen till ditt bankkonto eller ge till välgörenhet.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

wildfire
2019-11-30 16:31
#11

#10 Det bästa är ju att inte tillverka och köpa onödiga kläder öht. Näst bäst är givetvis återbruk och därefter återvinning.

Kan bara hålla med dig och ser jag på exempelvis PMU så finns där kläder för stora och små som inte ens använts och lämnats in med lappar och i originalförpackningar  så dom är helt oanvända och nya och jag tycker det är underbart när folk tänker och inte bara slänger.

Blev faktiskt lite full i skratt i somras när jag såg min en klänning på en dam som kom cyklandes här utanför,det kändes så gott att den kom till användning och den hade jag bara provat så den var helt oanvänd och lätt att känna igen för den var ett annorlunda exemplar. Nån blev glad och köpte den det känns fint och den passade henne perfekt  😎

[Tante Aubergine]
2019-12-11 17:13
#12

#6 Tror det om att inte kunna hålla i slantarna när de är fysiska är högst individuellt.

En godispeng jag fick som liten har jag fortfarande kvar nu i vuxen ålder (visserligen främst för att vi inte har femkronorssedlar längre, men iallafall 😉)

Lona
2019-12-11 17:24
#13

För att inte tala om hur mycket godis kan kunde få för en femma! Att gå till kiosken och be att få "Salta och sura för två kronor", få sin påse och vara nöjd - jämför det med hur mycket folk sätter i sig numera. Så små påsar finns knappt längre och hur många barn delar på en 33 cl flaska med syskonen och är nöjda med det? Konsumtionen var gäller godis, snacks och dricka har ökat enormt de senaste decennierna, vi är rätt manipulerade av storföretag som Coca-Cola & Co…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Tante Aubergine]
2019-12-11 17:51
#14

#13 Ja, det är helt otroligt faktiskt.

Men för att inte någon ska fatta mitt första inlägg fel, så kan jag tala om att då jag är född -88 så var det under tidigt 90-tal jag fick slanten. (5:an hade sjunkit i värde då)

Under 90-talet fick man en liten godispåse nästan full för en tia. Särskilt som man alltid bad om godiset för 50 öre stycket, ekonomisk som man var.

För att inte tala om när man fick en hel tjugolapp. Då var man rik!

Upp till toppen
Annons: